OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN PORTFOLYO DEĞERLENDİRMEYE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ


Zelyurt H., Karakaş B.

JOURNAL OF TURKISH STUDIES, cilt.13, sa.11, ss.1517-1534, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 11
  • Basım Tarihi: 2018
  • Doi Numarası: 10.7827/turkishstudies.13640
  • Dergi Adı: JOURNAL OF TURKISH STUDIES
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1517-1534
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitimde değerlendirme, öğrencilerin edindikleri kazanımları tespitetmeye olanak sağlaması açısından önemlidir. Etkili bir değerlendirmeyapabilmek için değerlendirme çok yönlü olmalıdır. Çok yönlüdeğerlendirme seçeneklerinden birisi portfolyodur. Portfolyo, öğrencilerinçalışmalarını, kat ettikleri aşamaları ve başarılarını ortaya çıkaranöğrenci çalışmalarının toplamıdır. Okul öncesi dönem çocuklarınındeğerlendirilmesinde de kullanılan ve çocukların ortaya çıkardıklarıürünlerin bir derlemesi olan portfolyolar, sonuca değil sürece yönelikbilgi veren, çocukların gelişimlerini takip edebilmeyi sağlayandeğerlendirme araçlarıdır. Portfolyo değerlendirmenin birçok artısıolmasına rağmen, öğretmenler tarafından kullanımı çok yaygın değildir.Bu nedenle bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin portfolyodeğerlendirmeye yönelik görüşlerini belirlemek ve bu görüşlerin bazıdeğişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek amacıylayapılmıştır. Araştırmaya Aydın, Eskişehir, Kahramanmaraş ve Malatyaillerinde bağımsız anaokulları, anasınıfları ve özel okullarda öğretmenlikyapmakta olan 40 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada veritoplama aracı olarak öğretmenlerin portfolyoya ilişkin görüşlerinibelirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemleriyle analiz edilmiştir.Araştırmayakatılanöğretmenlerin%30’uportfolyodosyasıoluşturmadıklarını, %67.5’i portfolyo dosyalarıyla ilgili lisans eğitimisırasında yeterince bilgilendirilmediklerini, %75’i ise portfolyo tutmabecerilerini öğretmenlik yaptıkları süreç içerisinde geliştirdiklerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin %70’i portfolyo dosyası oluşturduklarınısöylemelerine rağmen %82.5’i portfolyo raporu düzenlemediklerinibelirtmişlerdir. Öğretmenlere portfolyo oluşturmanın basamaklarıkavratılmalı ve rapor tutmaları teşvik edilmelidir. Sonuçlardoğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
Assessment is important in education since it allows to identify the achievements of the students. Assessment should be versatile to achieve effective outcomes. One of the versatile assessment options is the portfolio assessment. A portfolio is the sum of the student work that reveals students' studies, their development and achievements. Portfolios, which are a collection of products produced by the students and used in the assessment of pre-school children, are assessment instruments that provide information about the process, not the outcome, and allow the supervision of the children’s development. Despite several advantages of portfolio assessment, it is not commonly used by the teachers. Thus, the present study was conducted to determine the views of preschool teachers on portfolio assessment and whether these views differed based on certain variables. Forty kindergarten teachers employed in independent kindergartens, preschool classes and private schools in Aydin, Eskişehir, Kahramanmaraş and Malatya provinces participated in the study. A semi-structured interview form was used as the data collection instrument to determine the teacher views on portfolio assessment in the study. Data analysis was conducted with content and descriptive analysis methods. Of the participating teachers, 30% stated that they did not produce a portfolio file, 67.5% stated that they were not informed about portfolio files adequately during their undergraduate studies, and 75% stated that they developed portfolio assessment skills during their work as a teacher. Despite the fact that 70% of teachers stated that they utilized portfolio files, 82.5% stated that they did not organize a portfolio report. It is suggested that the significance of the portfolio assessment should be emphasized more in pre-school teacher education programs based on the present study results and more information should be provided for the teachers on the portfolio development through in-service training.