Examining The Relationship Between Childhood Traumas and Attitudes Towards Violence


KOCA G. Y., COŞKUN E., ARICAK O. T.

İnönü üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, vol.12, no.2, pp.669-691, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This research was conducted in order to examine whether there is a relationship between childhood traumas and attitudes towards violence. The sample of the research consists of 552 students at the School of Health Sciences of a university. The data were collected by the researcher based on the students' self-reports using the "Childhood Trauma Scale" and the "Attitude Scale towards Violence in University Students". The results obtained showed that there is a negative relationship between childhood traumas and attitudes towards violence, and that traumas experienced in childhood lead to individuals decrying violence more normally. In addition, it was found that childhood traumas were more common in participants who grew up in fragmented families, used cigarettes and alcohol, had previously committed violence and had been neglected. It has been observed that variables such as gender, the type of family they live, the frequency of doing sports, and the educational status of their parents affect students' attitudes towards violence.
Bu araştırma çocukluk çağı travmaları ile şiddete yönelik tutumlar arasında ilişki olup olmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Yüksekokulundaki 552 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından “Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği” ve “Üniversite Öğrencilerinde Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak, öğrencilerin öz-bildirimlerine dayalı olarak toplanmıştır. Elde edilen bulgular, çocukluk travmaları ile şiddete yönelik tutum arasında negatif yönlü bir ilişki olduğunu, çocuklukta yaşanan travmaların bireylerin şiddeti daha olağan görmelerine yol açtığını göstermiştir. Ayrıca çocukluk çağı travmalarının parçalanmış ailelerde büyüyen, sigara ve alkol kullanan, daha önce şiddet uygulayan ve ihmal edilen katılımcılarda daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaşadıkları aile tipi, spor yapma sıklıkları, anne ve babalarının eğitim durumları gibi değişkenlerin şiddete yönelik tutumlarını etkilediği görülmüştür.