Medeniyet ve Toplum Dergisi, vol.8, no.2, pp.323-339, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
The idea of determining the integrity between a director's films came about thanks to the auteur theory. The auteurist perspective has also been strengthened by the new wave filmmakers' attempt to further develop this idea and read the art of cinema through directors. In this study, the integrity between Semih Kaplanoglu’s films has been analyzed with the auteur criticism method. The six films made by the director until 2018 has been examined with thematic and stylistic way. The themes of the films are: fate, belonging, home, dream and nature. The stylistic characteristics are: carefully taken opening scenes, poetic and spiritual language, long takes, characters looking to out of frame, using of symbols, angle and highness of camera. It is felt that there is another decision mechanism beside people’s own. And he handled the humankind’s journey in their interior to the past and core in his all films. It is seen that he prefers pure and deep telling method instead of superficial. He also brings new dimension to Turkish religious movies by focusing peace in people’s interior instead of using religious patterns. In line with these findings obtained in the study, it has been revealed that Semih Kaplanoğlu can be considered an auteur.
Bir yönetmenin filmleri arasındaki bütünlüğü saptama fikri auteur teori sayesinde ortaya çıkmıştır. Yeni dalga sinemacılarının bu fikri daha da geliştirerek sinema sanatını yönetmenler üzerinden okuma girişimiyle de auteurist perspektif perçinlenmiştir. Bu çalışmada Semih Kaplanoğlu’nun filmleri arasındaki bütünlük auteur eleştiri yöntemiyle analiz edilmiştir. Yönetmenin 2018 yılına kadar çektiği altı film tematik ve biçimsel olarak incelenmiştir. Filmlerinde işlediği temaları; kader, aidiyet, ev, rüya ve doğa başlıkları altında toplamak mümkündür. Biçimsel olarak ise; özenle çekilmiş açılış sahneleri, şiirsel ve manevi sinema dili, uzun planlar, kadraj dışına bakan karakterler, simge kullanımı ve kamera açı ve yüksekliği, Kaplanoğlu sinemasının karakteristik özelliklerindendir. İnsanın kendi kararları dışında bir karar mekanizmasının varlığı her filminde hissedilmektedir. Ayrıca bütün filmlerinde alt metin olarak insanoğlunun içsel dünyasında yaşadığı yolculuğu işlemiştir. Kaplanoğlu, ilk filminden itibaren geçmişe, öze doğru yapılan bu göçe odaklanmıştır. Yüzeysel bir anlatım yerine sade ve derin bir anlatımı tercih eden yönetmenin, bütün filmlerinde bu tutumunu ve öz arayışını sürdürdüğü görülmüştür. Türk sinemasındaki dini filmlere de yeni bir boyut kazandıran yönetmen, dini motifleri kullanmak yerine insanın iç dünyasındaki huzuru odağına almıştır. Çalışmada elde edilen bu bulgular doğrultusunda Semih Kaplanoğlu’nun bir auteur olarak kabul edilebileceği ortaya konmuştur.