TÜRK SİYASAL HAYATINDA TÜRK-İSLAM SENTEZİ DÜŞÜNCESİ


Creative Commons License

Yıldırım U. T.

VII. Uluslararası Sempozyum İdealden Gerçeğe Toplum, Siyaset Ve Ekonomi, Malatya, Türkiye, 12 Ekim 2018, cilt.1, ss.201-211

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Malatya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.201-211
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde devletin yıkılışının engellenmesini amaçlayan düşüncelerin ortaya çıkması entelektüel alanda ideolojik tartışmaların yoğunlaşmasına neden olmuştur. Bu tartışmalar, hem imparatorluk hem de Cumhuriyet döneminde siyasal, toplumsal ve ekonomik yapıyı derinden etkilemişlerdir. Cumhuriyet’in kurucuları Türkiye Devleti’nin resmi ideolojisinin temel özelliklerini dini toplumun her alanında kontrol altına alma anlamında seküler, çağdaş batılı medeniyet düzeyine erişme isteği doğrultusunda ilerlemeci ve tarihsel, kültürel ve inanç-ülkü- birliğine sahip bir ulusun oluşturulması gayesiyle Türk milliyetçiliği olarak belirlemiştir. Fakat, 1970’lerden itibaren bu ideoloji Türk siyasal hayatında hakimiyetini kaybetmeye başlamış ve İslamcılık siyasal hayatta önem kazanmaya başlamıştır. Bu anlamda, Türk siyasal hayatında İslamcılığın reel siyasete girmesinin ilk adımı olarak değerlendirilebilecek olan Türk-İslam Sentezi(TİS)düşüncesinin ortaya çıkışı İslamcılığın yükselişine paralel olarak gerçekleşmiştir. Bir anlamda, Türkiye’de İslamcılık ile Milliyetçiliğin birleştirilmesi anlamına gelen TİS, 1970’lerden itibaren Türkiye’de önemli bir siyasal akım haline gelmiş ve 12 Eylül Darbesi’nden sonra ise siyasal iktidar tarafından Türkiye Cumhuriyeti’nin resmi ideolojisi olarak benimsenmiştir. Bu çalışmanın amacı, TİSdüşüncesinin ideolojik temellerini, oluşmasındaki nedenleri ve 1980 sonrası Türk siyasal hayatına etkilerini tanımlamaktır.

Anahtar Kelimeler: Türk Siyasal Hayatı, İslamcılık, Milliyetçilik, Türk-İslam Sentezi, 12 Eylül Darbesi.

the late period of the Ottoman Empire, the emergence of thoughts aimed at preventing the collapse of the state has led to the intensification of ideological debates in the intellectual field. These ideologies have influenced political, social, and economic structure deeply both in the era of Empire and Republic. The founder of Republic has designated the main features of the official ideology of Turkısh State as secular in the sense of controlling religion in all areas of society, progressive in the direction of reaching the level of contemporary western civilization, and Turkish Nationalist in the aim of construction of a nation which has historical, cultural and belief-ideal-unity. But, this ideology has begun to lose its dominance on Turkish political life from the 1970s and Islamısm has started to gain importance. In this meaning, the occurrence of Turkish-Islamic Synthesis thought which can be considered as the first step of the entrance of Islamism in real political life has gained importance in parallel to the uptrend of Islamism in Turkish political life. In one meaning, Turkish-İslamic Synthesis as unifying of Islamism and nationalism has become important political current onwards 1970s and after 12 September Coup, it is adopted by political authority as the official ideology of Republic of Turkey. The aim of this study is to define ideological basis, reasons of generation, the situation of period, and effects of Turkish-Islamic Synthesis thought on Turkish political life.

Keywords: Turkish Political Life, Islamism, Nationalism, Turkish-Islamic Synthesis, 12 September Coup.