BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLERİNİN SPORDA İNSAN HAKLARINA YÖNELİK TUTUMLARI


Doğar Y., Çalı O.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.66, ss.169-188, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Özet: Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin sporda insan haklarına yönelik tutumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan 34.322 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi ise oranlı tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 404 kadrolu beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlere araştırmacıların oluşturduğu sosyo demografik bilgi formu ve Sporda İnsan Hakları Tutum ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde, T testi ve F testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin sporda insan haklarına yönelik tutumlarında cinsiyet, yaş, görev yılı ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Öğretmenlerin eğitim durumuna göre yapılan değerlendirmede, doktora eğitimi alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin lisans ve yüksek lisans eğitimi alanlara göre tutumlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca insan haklarına yönelik eğitim alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, almayanlara göre sosyal haklar alt boyutunda daha yüksek puana sahip oldukları görülmüştür. Sonuç olarak, sporda insan haklarına yönelik olumlu tutum oluşturmada, eğitimin önemli bir faktör olduğu görülmüştür. Eğitim sayesinde, sahip olunan hakları bilme, kullanma ve başkalarının haklarına saygı duyma sorumluluğunun geliştirilebileceği düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Beden eğitimi, insan hakları, öğretmen, spor