Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.66, ss.169-188, 2023 (Hakemli Dergi)
Özet: Araştırmada beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin
sporda insan haklarına yönelik tutumlarını çeşitli
değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021
eğitim ve öğretim yılında, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
okullarda görev yapan 34.322 beden eğitimi ve spor
öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi ise oranlı tabakalı
örnekleme yöntemi ile belirlenen 404 kadrolu beden
eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlere
araştırmacıların oluşturduğu sosyo demografik bilgi formu
ve Sporda İnsan Hakları Tutum ölçeği uygulanmıştır.
Verilerin analizinde, T testi ve F testi kullanılmıştır.
Araştırmanın bulgularına göre; beden eğitimi ve spor
öğretmenlerinin sporda insan haklarına yönelik
tutumlarında cinsiyet, yaş, görev yılı ve medeni durum
değişkenlerine göre anlamlı farklılık olmadığı
görülmüştür. Öğretmenlerin eğitim durumuna göre
yapılan değerlendirmede, doktora eğitimi alan beden
eğitimi ve spor öğretmenlerinin lisans ve yüksek lisans
eğitimi alanlara göre tutumlarının daha yüksek olduğu
görülmüştür. Ayrıca insan haklarına yönelik eğitim alan
beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin, almayanlara göre
sosyal haklar alt boyutunda daha yüksek puana sahip
oldukları görülmüştür. Sonuç olarak, sporda insan
haklarına yönelik olumlu tutum oluşturmada, eğitimin
önemli bir faktör olduğu görülmüştür. Eğitim sayesinde,
sahip olunan hakları bilme, kullanma ve başkalarının
haklarına saygı duyma sorumluluğunun geliştirilebileceği
düşünülmektedir.
Anahtar Sözcükler: Beden eğitimi, insan hakları,
öğretmen, spor