İlköğretimde Kullanılan Deyimlere İlişkin Bir Araştırma


KARA A., KAYABAŞI B., ALKAYIŞ M. F.

Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.20, ss.4-20, 2006 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 20
  • Basım Tarihi: 2006
  • Dergi Adı: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.4-20
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Egitim sürecinin her asamasında iletisimin önemli bir etkisi vardır. letisim olmadan bilgi alıs verisinden söz etmek olanaklı degildir. İletişimde kullanılan en önemli ve en yaygın kanal dildir. Özellikle Türkçemiz ister sözcük dagarcıgı, ister anlam çesitliligi bakımından oldukça zengin bir dildir. Bu nedenle iletisim esnasında kullanılan kavramların ya da sözcüklerin bireyde olusturdugu anlamın kaynakta yer alan anlamdan farklılasması söz konusudur. Deyimler, kavramları mecaz yoluyla, anlatım güzelligi ve özgünlügü içinde belirten kalıplasmıs sözcük öbekleri ya da tümcelerdir. Egitim sürecinde özellikle deyimlerimizin ifade ettigi anlam ve bireyde bıraktıgı etki; bireysel farklılıklar, yas, cinsiyet, iletisim ortamı ve egitim düzeyine göre farklılık göstermektedir. Bu arastırmada ilkögretim ikinci kademe ögrencilerinin birinci kademede kullanılan deyimleri anlama düzeylerinin belirlenmesine çalısılmıstır. Egitimde kullanılan sözel iletisimin yapısını olusturan deyimlerin alıcı konumunda olan ögrenciler tarafından dogru anlasılması egitimin amacına ulasmasında temel teskil edecektir. Arastırma, Adıyaman il merkezinde bulunan ilkögretim okullarında okuyan 6. sınıf ögrencileri üzerinde yapılmıstır. Arastırmadaki verilerin toplanmasında, arastırmacılar tarafından gelistirilen “Deyimleri Algılama Testi” kullanılmıstır. Uygulama sonucunda elde edilen veriler SPSS paket programında degerlendirilmis olup, degerlendirmeler elde edilen bulguların sonuçlarına göre yapılmıstır. Bu sonuçlar dikkate alınarak deyimlerin egitim sürecindeki kullanımının daha etkin olması konusunda bazı önerilerde bulunulmustur.
Communication is very active at the each level of education. It is impossible to talk about learning information if there isn’t communication. Language is the most important and the largest material in the communication system. Especially Turkish is a very rich language both about vocabulary and about meaning variation. Idioms meanings are changing according to persons, age, sex, communication environment and education levels. We tried to know that if the second level of primary school students understand the idioms those at the first level of primary school. The target of education is that understanding the verbal idioms using at the education correctly by the learners. This research is done for the students who are attending sixth classroom of primary school in the center of the Adıyaman District. A “Test Perceiving Idioms” preparing by the researchers is used for collecting of datas at this research. The datas are used according to the SPSS packet programme, so that the evaluations are fit for findings. There are some suggestions for about the idioms must be used largely in the education.