DEVLET DENETLEME KURULUNUN İDARİ TEŞKİLAT ÜZERİNDE ETKİNLİĞİ HAKKINDA: RAPORLARININ İCRAİLİĞİ


Mutlu A. E., Erdem F. H.

R&S - Research Studies Anatolia Journal, cilt.5, sa.1, ss.26-49, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.33723/rs.1015413
  • Dergi Adı: R&S - Research Studies Anatolia Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source
  • Sayfa Sayıları: ss.26-49
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Devlet Denetleme Kurulu, 6771 sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu sonrasında 5 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile düzenlenmiştir. Soruşturma görev ve yetkisi de tanınan Kurul, soruşturma ve ivedi durum raporları hazırlayabilir. Kurulun raporlarının icrailiği, geçmişten günümüze tartışılagelmiştir. Cumhurbaşkanının doğrudan talimatıyla harekete geçen Kurulun, yardımcı kurum olarak yaptığı işlem ve eylemler ve hazırladığı raporlar, hazırlık işlemi sayılmaktadır. Hazırlık işlemleri, kesin ve yürütülebilir olmadıklarından icrai değillerdir. Ancak, Kurulun, soruşturma ve ivedi durum raporlarında alabileceği bazı tedbirler vardır. Bu tedbirlerden biri açıkça 5 sayılı Kararnamede düzenlenen görevden uzaklaştırma tedbiridir. Bu tedbirler, icraidir, dava konusu edilebilirler. Ayrıca bu tedbirler ve icrai olması durumu Kurul için büyük bir yeniliktir

The State Supervisory Board was regulated by the Presidential Decree No. 5 after the Constitutional Amendment Law No. 6771. The Board, which is also given the duty and authority to investigate, can prepare investigation and emergency reports. The execution of the reports of the Board has been discussed from past to present. Transactions, actions and reports prepared by the Board as an auxiliary institution, which takes action upon the direct instruction of the President, are considered preparatory. Preparatory operations are not enforceable as they are not final and executable. However, there are some measures that the Board can take in investigations and emergency reports. One of these measures is the measure of removal from office explicitly regulated in Decree No. 5. These are enforceable measures and can be prosecuted. In addition, these measures and their having enforceable power are a great innovation for the Board.