Alternatif Değerlendirme Araçlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri


Zelyurt H., Özbek R.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.19, sa.2, ss.370-396, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı olarak oluşturulan alternatif değerlendirme araçları,sonuçtan çok sürece yöneliktir. Performansa dayalı durum belirleme içinde yer alanproje ve performans görevleri, ilköğretimde en sık kullanılan ölçme ve değerlendirmeteknikleri arasında yer almaktadır. Proje ve performans görevlerinin belirlenmesi,uygulanması, değerlendirilmesi ve sonuçlandırılması aşamalarında olumlu veyaolumsuz durumlarla karşılaşılabilmektedir. Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademeöğretim programlarında yer alan proje ve performans görevlerine ilişkin öğretmengörüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde desenlenen bu araştırma,2010-2011 öğretim yılında Malatya il merkezinde bulunan 52 ilköğretim okulununikinci kademesinde görev yapan 802 branş öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın verilerinin analizinde frekans ve yüzde değerleri hesaplanmış,araştırmanın alt amaçlarına yönelik olarak t-testi, ve tek yönlü varyans analizi(ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre;öğretmenlerin proje ve performans görevlerinin belirlenme süreci, uygulanma süreci,değerlendirilme süreci ve bu görevlerin sonuçlarına ilişkin maddelerde çeşitlideğişkenler açısından farklılıklar bulunmuştur. Öğretmenlerin proje ve performansgörevlerini belirlerken öğrencilerin gelişim düzeylerini, duyuşsal gelişim özelliklerini veçevre şartlarını dikkate aldıkları, bu görevleri derse hazırlık olarak kabul ettikleri,öğrencilerin kendilerinin yapmalarını, başkasına yaptırmamalarını, internetten veyabaşka bir kaynaktan aynen aktarmamalarına dikkat ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.
Alternative assessment tools developed in accordance with constructivist learning approach are oriented to the process more than the output. Project and performance tasks, which aim to assess students’ level of achievement based on performance, are among the assessment techniques used the most in elementary schools. In this study, it is aimed to investigate the teachers’ views on project and performance tasks specified in the curricula implemented at the second stage of elementary education. Designed according to survey model, this study was conducted on subject-field 802 teachers working at the second stage pf 52 elementary schools located in the province of Malatya during 2010-2011 school year. The data were analyzed using descriptive statistics such as frequency and percentages, and significance tests including t-test and one-way variance analysis (Anova). The findings of the study suggest that there are significant differences between teachers’ views about preparation, implementation and evaluation procedures of project and performance tasks, and about the results of these tasks according to some variables. It was also found that while preparing the tasks teachers take into consideration the learners’ level of development, characteristics of affective development and environmental conditions; they regard these tasks as a preparation to lessons; and they pay attention that students do the tasks on their own, they do not ask others to do the tasks, or they do not transfer any content from internet or other sources exactly as it is.