Erken Çocukluk Özel Eğitiminde Ev Ziyaretlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması


Creative Commons License

Yetkin A. İ., Yağcıoğlu Has Ö., Akdağ F.

8.Uluslararası Katılımlı Ulusal Disiplinlerarası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresi, Eskişehir, Türkiye, 24 Nisan - 28 Haziran 2025, ss.214, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.214
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Erken çocukluk özel eğitiminin amacı özel gereksinimi olan 0-6/8 yaş arasındaki çocukların gelişimlerinin desteklenmesi ve ailelerinin erken dönemde eğitime katılmasını sağlayarak gerekli müdahalelerin geliştirilmesidir. Erken çocukluk özel eğitim özel gereksinimi olan ya da risk altında olan çocuklar ile tipik gelişim gösteren yaşıtları arasında eşit eğitim fırsatları sağlayarak çocuğun ailesine, topluma, ekonomiye ve eğitimciler açısından da olumlu katkılar sunmaktadır. Erken çocukluk özel eğitiminde hizmet sunma modelleri; kurum temelli, ev temelli ve ev ve kurum temelli müdahaleler şeklinde sıralanmaktadır. Bunlardan ev temelli müdahale sunma sürecinin işlevsel olarak gerçekleştirilebilmesi için ev ziyaretlerinin önemli bir yeri vardır. Ev ziyaretleri erken çocukluk döneminde özellikle 0-3 yaş grubuna sunulan erken müdahale hizmetlerinde özel gereksinimi olan ya da risk altında bulunan bireye kendi doğal ortamları olan evlerinde müdahale ederek bireyin gelişiminin desteklenmesi, eğitim ortamlarına geçişini kolaylaştırmayı amaçlar. Erken çocukluk özel eğitiminde ev ziyaretleri hizmeti sunmakta olan öğretmenlerin destekleyici olma, rehberlik sağlama, iş birliği kurma gibi konularda önemli rolleri bulunmaktadır. Bu araştırmanın iki temel amacı vardır. Araştırmanın birincil amacı erken çocukluk özel eğitiminde öğretmenler tarafından ev ziyaretlerinde neler yapıldığının belirlenmesidir. Araştırmanın ikincil amacı ise erken çocukluk özel eğitiminde ev ziyaretlerine ilişkin öğretmen görüş ve önerilerinin incelenmesidir. Bu amaçlara paralel olarak yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Durum çalışması deseni; bir olaya, olguya, konuya, uygulamaya ya da programa ilişkin metodolojik tekniklerle durum hakkında bulguları ortaya koymayı amaçlar. Araştırmaya erken çocukluk döneminde ev ziyareti yapan erken çocukluk özel eğitim döneminde çalışan öğretmenler katılacaktır. Araştırmanın veri toplama süreci devam etmekle birlikte araştırmadan öğretmenlerin ev ziyaretlerinin işleyişi ve sürece ilişkin görüşlerini içeren veri toplanması planlanmaktadır. Elde edilecek veriler ilgili alan yazın ile tartışılarak sunulacaktır.