TÜRKİYE’DE EĞİTİM, SAĞLIK VE GÜVENLİK POLİTİKALARININ GENEL DÜZEYDE DEĞERLENDİRİLMESİ


Creative Commons License

Şahin S.

Kamu Yönetimi Çalışmaları, Bekir PARLAK,Kadir Caner DOĞAN, Editör, Livre De Lyon, Lyon, ss.311-335, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Livre De Lyon
  • Basıldığı Şehir: Lyon
  • Sayfa Sayıları: ss.311-335
  • Editörler: Bekir PARLAK,Kadir Caner DOĞAN, Editör
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Birden fazla tanıma sahip olan ‘kamu politikası’ kavramı, genellikle hükümet faaliyetlerini tanımlar. Devleti yönetme sürecini daha net bir şekilde açıklayabilme amacıyla genel ve spesifik alanlarda ortaya konulan kamu otoritelerini tanımlamak için kullanılır. Politikalar eğitim, sağlık, güvenlik, ulaşım ve çevre gibi birçok alanda hükümetlerin ortaya koyduğu koyduğu faaliyetlerdir. Kavram yönetmelikleri, idari kararları, yasaları ve hükümetin dönem içerisinde izlediği yolu tanımlayan kapsamlı bir kavramdır (Yalmanov, 2021: 558). Kamu politikaları değişen toplumsal yapıya ve ihtiyaçlara göre farklı dönemlerde farklı şekillerde düzenlenir. Belirli amaçlarla gerçekleştirilen politikalar, her dönemin sosyolojik, ekonomik ve kültürel özelliklerini yansıtır. Çünkü politika yapıcılar, politikaları bu eksenler etrafında oluşturmaktadır. Kamu politikaları resmi ve gayri resmi aktörler tarafından gerçekleştirilir. Politikaların resmi aktörleri meclis, siyasi partiler, hükümet, kamu kurumları gibi aktörlerken; gayri resmi aktörler ise medya, kamuoyu, sivil toplum kuruluşları ve uluslararası aktörlerdir. Türkiye’nin kamu politikaları süreçleri değerlendirildiğinde tüm aktörlerin kamu politikası süreçlerinde etkili olduğu görülmektedir. Türkiye Cumhuriyeti, Cumhuriyet’in ilk döneminde gerçekleştirdiği politikalarda genel olarak güvenliğini sağlamak ve yeni oluşturulan toplumsal ve kültürel yapıyı başarılı bir şekilde inşa etmeye yönelik politikalar uygulamıştır. Bu durum dönemde uygulanan bütün politikaları etkilemiştir. Sonraki dönemlerde meydana gelen toplumsal ve siyasi olaylara paralel bir şekilde gerçekleştirilen politikalar ile bir kamu hizmeti sunarak toplumun ihtiyaçlarına cevap vermeye yönelik çözüm önerileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada Türkiye’deki eğitim, sağlık ve güvenlik politikaları genel hatlarıyla değerlendirilerek her politika üç ana dönemde ele alınmıştır. Cumhuriyet sonrası dönem, 1950-2000 arası dönem ve 2000 sonrası dönem olmak üzere üç ana dönemde gerçekleştirilen politikalar değerlendirilerek Türkiye’nin bu hususta nasıl bir yol izlediği analiz edilmiştir.