ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÜST BİLİŞ DÜZEYLERİ İLE PROBLEM ÇÖZME DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Göldağ B., Kanat S.

the Journal of Academic Social Sciences, vol.78, no.78, pp.135-156, 2018 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin üstbiliş düzeyleri ile problem çöz- me düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama mo- deli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017–2018 eğitim-öğretim yılı bahar dö- neminde İnönü Üniversitesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örnek- lem seçiminde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin üstbi- liş düzeylerini belirlemek amacıyla Cartwright-Hatton ve Wells tarafından geliştiri- len orijinal adı “Meta-Cognitions Questionnaire(MCQ)” olan ve 2004 yılında Wells ve Cartwright-Hatton tarafından 30 maddelik kısa formu Üst Biliş Ölçe- ği(ÜBÖ-30) oluşturulan ÜBÖ-30 ölçeği kullanılmıştır. Problem çözme becerileri- nin belirlenmesi için ise Heppner ve Petersen tarafından geliştirilen Şahin, Şahin ve Heppner tarafından Türkçeye uyarlanan "Problem Çözme Becerileri Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler, betimleyici analizler ile parametrik analizler olan bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi testi(ANOVA), Pearson Çarpım Mo- ment Korelasyon Analizi kullanılarak test edilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<,05 alınmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; Öğrencilerin üstbiliş toplam pu- anları ve problem çözme becerisi toplam puanları arasında cinsiyete, anne eğitim ve baba eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Üstbiliş top- lam puanları arasında öğrenim görülen sınıflara göre anlamlı bir farklılığa rastlanmış fakat problem çözme toplam puanları arasında anlamlı bir farklılığa rastlan- mamıştır. Üstbiliş toplam puanları arasında öğrenim görülen fakültelere göre an- lamlı bir farklılığa rastlanmamış fakat problem çözme toplam puanları arasında an- lamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Üstbiliş toplam puanları ve problem çözme toplam puanları arasında kitap okuma sayılarına göre anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Üstbiliş toplam puanları arasında alanlarıyla ilgili yayınları takip etme durumlarına göre bir farklılığa rastlanmamış fakat bilişsel güven ve bilişsel farkındalık alt bo- yutlarında anlamlı bir farklılığa rastlanmış, problem çözme toplam puanları arasında da anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Öğrencilerin üstbiliş düzeyleri toplam puanları ile problem çözme becerisi düzeyleri toplam puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur.