İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.50-56, 2022 (Hakemli Dergi)
İnsanoğlunun aracısız bir şekilde doğrudan deneyimlediği ve duyu organları yoluyla algılayabildiği dış
dünyanın bilincimizle anlamlı olduğu varsayımı üzerinden hareketle her türlü nesne, varlık, nitelik ve olaya
karşılık olarak görülen fenomenlere işitilebilir ses özdeklerinin sezgisi art alınarak önerme sunan bu
çalışmada müzik fenomeni, görüngübilim (fenomenoloji) açıdan olgusal betimleyici-algısal bakış açısıyla
değerlendirilmiştir.
Son zamanlarda fenomenolojik bağlantısı ile ses örüntüleri üzerine yapılan çalışmalar müziğin doğası ve
müzikal nesnenin ontolojisi açısından önemli bir disiplin olarak karşımıza çıkmaktadır. Görüngübilim eş
deyişle fenomenoloji, araştırmaların tahlilindeki farklı bakışı ile yüzyılımıza egemen felsefelerden biridir.
Fenomenler üzerine gerçekleştirilen sorgulama ve araştırma odaklı fenomenolojik yaklaşımlar, şeyleri ve
nesneleri betimleme amacı güden bir felsefi anlayışı ortaya çıkartarak müzik analizlerinde doğrudan referans
oluşturabilmektedir.
Müzik fenomeninin ontolojik bağlamı ile fenomenolojik açıdan ele alınmasının temel gerekçesini müziğin
öznellik, algı, yapı ve anlam arasındaki ilişki oluşturmaktadır. Müziğin diliyle yanıt arama çabası içerisinde
hazırlanan bu çalışmada müzik fenomeninin felsefi statüsü fenomenolojik bir bakışla yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Görüngübilim, Fenomenoloji, Fenomen, Müzik Ögesi.
In this study, which presents a proposition based on the intuition of audible sound materials to phenomena
seen in response to all kinds of objects, beings, qualities and events; while based on the assumption that the
external world-which human beings directly experience and perceive through sense organs-is meaningful
with our consciousness, the phenomenon of music is examined in terms of phenomenology evaluated from a
factual descriptive-perceptual perspective.
Recently, studies on sound substances with their phenomenological connection emerge as an important
discipline in terms of the nature of music and the ontology of the musical object. Phenomenology is one of
the dominant philosophies of our century with its different perspective in the analysis of researches.
Questioning and research-oriented phenomenological approaches on phenomena can create a direct
reference in music analyses by revealing a philosophical understanding that aims to describe things and
objects.
The main reason for handling the music phenomenon in the context of ontology and phenomenological
framework is the relationship between the subjectivity, perception, structure and meaning of music. In this
study, which is trying to find answers with the language of music, the philosophical status of the music
phenomenon is interpreted within a phenomenological perspective.
Keywords: Phenomenology, Phenomenon, Musical Element.