ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN FUTBOL KULÜPLERİNE OLAN GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ


DÜZ S., İLBAK İ.

SELÇUK ZİRVESİ 7. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Konya, Türkiye, 10 - 11 Aralık 2022, ss.329-339

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.329-339
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yüzyılın en popüler spor dalı olan futbol, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kitleleri peşinden sürükleyen ve toplumun önemli bir kesimi için büyük bir değer taşıyan popüler bir kültür haline gelmiştir. Özellikle gençler arasında oldukça popüler olan futbolun gençlerin taraftarlık ve takımlarına bağlılık düzeylerini ne derecede etkilediğini belirlemek önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin futbol kulüplerinin başkan, antrenör ve sporcularına olan güven düzeylerini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 18- 25 yaşlarında toplam 145 üniversite öğrencisi oluşturdu. Araştırmada veri toplama aracı olarak Açak ve Karademir (2019) tarafından geliştirilen “Spor Kulübüne Güven Ölçeği (SKGÖ)” kullanıldı. Verilerin analizinde Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanıldı ve istatistiksel anlamlılık düzeyi p<.05 olarak kabul edildi. Katılımcıların SKGÖ’den almış oldukları sıra ortalamaları incelendiğinde cinsiyet, gelir düzeyi ve lisanslı ürün kullanıp kullanmama durumu ile antrenöre, başkana ve sporcuya güven alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptandı. Ancak SKGÖ’nün antrenöre güven alt boyutu ile katılımcıların kendilerini nasıl nitelendirdikleri, yaşı ve sınıf düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edildi. Ayrıca, SKGÖ’nün başkana güven alt boyutu ile katılımcıların destekledikleri takım arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görüldü. Benzer şekilde, SKGÖ’nün tüm alt boyutları ile herhangi bir takım üyeliği ve maç izleme ortamı/aracı parametreleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptandı. Sonuç olarak lisans düzeyinde eğitim gören ve herhangi bir futbol takımını destekleyen katılımcıların futbol kulübünün yönetici, antrenör ve sporcularına duydukları güven düzeylerinin yaş, sınıf düzeyi, kendilerini nasıl nitelendirdikleri, destekledikleri takım veya bir takıma üye olma durumları ve maç izleme ortamı/aracı gibi faktörlere göre değişiklik gösterebileceği sonucuna ulaşılmıştır. İleride yapılacak çalışmaların daha büyük örneklem veya taraftar grupları ile gerçekleştirilmesi bireylerin spor kulübüne güven düzeylerini etkileyen faktörlerin daha iyi anlaşılmasına olanak sağlayacağı düşünülmektedir.

Football, the most popular sport of the last century, has become a popular culture that attracts the masses in our country as well as all over the world and carries great value for a significant part of society. It is important to determine to what extent football, which is very popular, especially among young people, affects the youth's level of support and commitment to their teams. The aim of this study is to examine the level of trust of university students in the president, coach, and athletes of football clubs. The sample of the study consisted of a total of 145 university students between the ages of 18 and 25. The “Sports Club Confidence Scale” (SCCS) developed by Açak and Karademir (2019) was used as a data collection tool in the study. Mann-Whitney U and Kruskal Wallis H tests were used in the analysis of the data and the statistical significance level was accepted as p<.05. When the mean rank of the participants from the SCCS was examined, it was found that there was no statistically significant difference between gender, income level, whether to use licensed products or not and the sub-dimensions of trust in the trainer, president, and athlete. However, it was determined that there was a statistically significant difference between the trust in the manager sub-dimension of the SCCS and how the participants described themselves, their age and grade level. In addition, it was observed that there was a statistically significant difference between the trust in the manager sub-dimension of the SCCS and the team supported by the participants. Similarly, it was determined that there was a statistically significant difference between all sub-dimensions of the SCCS and any team membership and match viewing environment/tool parameters. As a result, participants who study at the undergraduate level and support any football team, it has been concluded that the level of trust of the football club in its managers, trainers, and athletes may vary according to factors such as age, class level, how they describe themselves, the team they support or being a member of a team, and the environment/tool for watching the match. It is thought that conducting future studies with larger samples or supporter groups will enable a better understanding of the factors affecting the level of trust of individuals in the sports club.