İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.24, no.2, pp.1301-1323, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
This study aims to reveal teachers’ opinions about the teacher
career steps regulation in the Teaching Profession Law adopted in
2022 in Türkiye. The study employed the survey design, one of the
quantitative research models. The study population consists of
teachers working in Konya, Türkiye in the 2021-2022 academic
year. Convenience sampling method was used for sampling in the
study, involving 325 participants. "The questionnaire of opinions
on the Teaching Profession Law" was used as a data collection
tool, consisting of 11 items. In the questionnaire, 10 items were 5-
point Likert type and 1 item was an open-ended question. The
non-parametric tests of Mann Whitney U and Kruskal Wallis H
were used in the analysis. The study revealed that the
participants did not participate in the exam application in the
career planning arrangement. The participants think that the
regulation of the Teaching Profession Law is an important step
towards making it a specialized profession. While the regulations
made for postgraduate teachers in the career planning of the
Teaching Profession Law are welcomed by the postgraduate
teachers, they are negatively received by the teachers with
undergraduate degrees. While the participants want to have
professional seniority for expert teacher and head teacher
positions, they perceive the professional seniority period in the
Teaching Profession Law negatively because it is too long. The
study results suggest that the Ministry of National Education
(MoNE) should take the opinion of a wider education stakeholder
group when making arrangements in the regulation of the
Teaching Profession Law.
Keywords: Teaching Profession Law, Career planning, Expert
Teacher, Head teache
Bu çalışmanın amacı 2022 yılında kabul edilen Öğretmenlik
Meslek Kanunu’nda düzenlenen öğretmen kariyer basamaklarına
ilişkin öğretmenlerin düşüncelerini ortaya koymaktır. Çalışma
nicel araştırma modellerinden tarama modeli ile yürütülmüştür.
Tarama modeli var olan durumu ortaya çıkarır. Çalışma evreni,
2021-2022 eğitim öğretim yılında Konya ilinde görev yapan
öğretmenlerden oluşmaktadır. Çalışmada örnekleme yapılırken
uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışma
325 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı
olarak ‘’Öğretmenlik Meslek Kanunu İlişkin Düşünce Anketi’’
kullanılmıştır. Anket 11 maddeden oluşmaktadır. Ankette 10
madde 5’li likert tipi, 1 madde ise açık uçlu sorudan oluşmaktadır.
Çalışmada veriler analiz edilirken nonparametrik testler olan
Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri kullanılmıştır.
Çalışmanın bulgularına göre katılımcıların kariyer planlama
düzenlemesinde sınav uygulamasına katılmadıkları görülmüştür.
Katılımcılar, Öğretmenlik Meslek Kanunu düzenlemesinin özel bir
ihtisas mesleği olmasına yönelik önemli bir adım olduğunu
düşünmektedir. Öğretmenlik Meslek Kanunu kariyer
planlamasında lisansüstü mezunu öğretmenlere yönelik yapılan
düzenlemeler lisansüstü mezunu katılımcılar tarafından olumlu
karşılanırken lisans mezunu katılımcılar tarafından olumsuz
karşılanmaktadır. Katılımcılar uzman öğretmenlik ve
başöğretmenlik için mesleki kıdem olmasını isterken Öğretmenlik
Meslek Kanunu’nda yer alan mesleki kıdem süresini uzun olduğu
için olumsuz karşılamaktadır. Çalışma sonuçlarına göre
Öğretmenlik Meslek Kanunu düzenlemesinde Milli Eğitim
Bakanlığı (MEB)’nın düzenleme yaparken daha geniş bir eğitim
paydaş grubunun görüşünü alması önerilir.
Anahtar Kelimeler: Öğretmenlik Meslek Kanunu, Kariyer
Planlama, Uzman Öğretmen, Başöğretmen