Bu çalışmanın amacı özel eğitim öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik kaygılarının ve üstbilişsel farkındalıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim öğretim yılında özel eğitim öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan 125 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada “Matematik Öğretmeye Yönelik Kaygı Ölçeği” ve “Bilişötesi Farkındalık Envanteri” kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının matematik öğretmeye yönelik kaygı ve üstbilişsel farkındalıkları cinsiyet, yaş, öğrenim görülen sınıf düzeyi, lise mezuniyet alanı ve lisedeki matematik başarısı değişkenlerine göre incelenmiştir. Verilerin analizinde SPSS 29 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda özel eğitim öğretmen adaylarının matematik öğretimine yönelik kaygıları ile üstbilişsel farkındalık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Matematik öğretimine yönelik kaygı ölçeğinin alt boyutlarından elde edilen puanlar ile sınıf düzeyi, lise mezuniyet alanı ve matematik başarısı faktörleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Sonuçlar özel eğitim öğretmen adaylarının matematik öğretmeye yönelik düşük düzeyde kaygıya ve yüksek düzeyde üstbilişsel farkındalığa sahip olduklarını göstermiştir.
This study aims to examine pre-service teacher candidates' anxiety and metacognitive awareness towards mathematics teaching in terms of some variables. The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The study group of the research was conducted with 125 teacher candidates in the Special Education Teaching undergraduate program in the 2023-2024 academic year. In the study, the "Anxiety Scale for Teaching Mathematics" and the "Metacognitive Awareness Inventory" were used in the study. The dependent variables were examined according to the independent variables of gender, age, grade level, high school graduation field and high school mathematics achievement. SPSS 29 program was used to analyze the data. As a result of the analysis of the data, no significant relationship was found between pre-service teacher candidates' anxiety towards mathematics teaching and their metacognitive awareness levels. It was observed that there was a significant difference between the scores obtained from the sub-dimensions of the anxiety scale for mathematics teaching and the factors of grade level, high school graduation field and mathematics achievement. The results showed that pre-service teacher candidates had low levels of anxiety and high levels of metacognitive awareness regarding teaching mathematics.