Olağan Dönem Asli Kurucu İktidar Kavramı ve TBMM'nin Yeni Anayasa Yapıp Yapamayacağı Sorunu


KESER H., AKÇA K.

Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.13-37, 2018 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.13-37
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Asli kurucu iktidar yeni bir anayasa yapan iktidar iken, tali kurucu iktidar mevcut anayasayı değiştiren hukuki ve sınırlı bir iktidardır. TBMM bir tali kurucu iktidardır ve Anayasanın 175. maddesine göre 1982 Anayasası’nı değiştirebilmektedir. TBMM’nin yeni bir anayasa yapıp yapamayacağı, yani asli kurucu iktidar vasfı taşıyıp taşımayacağı anayasa hukuku doktrininde tartışmalıdır. Bu noktada özellikle olağan dönem asli kurucu iktidar kavramı ön plana çıkmaya başlamıştır. Bu kavramla TBMM’nin yeni bir anayasa yapabileceği savunulmaktadır. Çalışmamızda ilk olarak olağan dönem asli kurucu iktidar kavramı, sonrasında ise TBMM’nin yeni bir anayasa yapıp yapamayacağı sorunu incelenecektir.

The primary constituent power constitutes a new constitution and the derivative constitutive power constitutes a legal and limited power that changes the existing constitution. The Grand National Assembly of Turkey is a derivative constitutive power and can change the 1982 Constitution according to Article 175 of the Constitution. It should be discussed in the doctrine that the TBMM will be the primary constituent power. At this point, especially the concept of “ordinary periodical primary constituent power” has begun to come to the forefront. With this concept, it is argued that the Grand National Assembly of Turkey can make a new constitution. In this study, we will first examine the issue of whether the Grand National Assembly of Turkey will be able to make a new constitution after the concept of the original founding power.