2005’ten 2018’e Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programlarının Değerlendirilmesi


Creative Commons License

İlhan A., Aslaner R.

PAMUKKALE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-PAMUKKALE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, cilt.46, sa.1, ss.394-415, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmada, 2005’ten 2018’e kadar (2005, 2006, 2009, 2013, 2015, 2017 ve 2018) Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)

Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB) tarafından yayınlanmış olan ortaokul matematik dersi öğretim

programları belirlenen amaçlar (hedefler), içerik (öğrenme ve alt öğrenme alanları), hedeflenen yetkinlikler,

kazanımlar, beceriler ve ders saatleri bütünüyle karşılaştırılarak incelenmiştir. Bu sebeple çalışmada, nitel analiz

yöntemlerinden doküman incelenmesi tekniği tercih edilmiştir. Bu yöntem doğrultusunda çalışma; araştırma

problemlerini belirleme, veri toplama, verileri değerlendirme, bulguları analiz etme, yorumlama (araştırılan konu

hakkında edinilen bilgiyi değerlendirme) ve ilgili araştırmacılara önerilerde bulunma şeklinde altı adımda

yürütülmüştür. Veriler 2005’ten 2018’e kadar MEB TTKB tarafından yayınlanmış olan yedi ortaokul matematik dersi

öğretim programını karşılaştırmaya imkân tanıyacak şekilde hazırlanan kodlama anahtarı ile analiz edilmiştir.

Araştırma bulguları neticesinde 2005’ten 2009’a kadar geliştirilen matematik dersi öğretim programlarının

amaçlarının sayısının genel anlamda azaltıldığı, sadeleştirildiği ve daha anlaşılır hale getirildiği, öğrenme alanlarında

birtakım düzenlemelerin yapıldığı, kazandırılması düşünülen yetkinlikler ve becerilerin sayısının arttırıldığı tespit

edilmiştir. Ayrıca öğretim programındaki kazanımlar düzenlenerek, birleştirilerek veya güncellenerek daha yalın bir

hale getirilerek azaltılmış ve matematiğe verilen önem noktasında ders süreleri dörtte bir oranında artırılmıştır. Bu

alanda çalışma yapmak isteyen araştırmacılara matematik dersi öğretim programlarına ait amaçlar, öğrenme alanları,

hedeflenen yetkinlikler ve beceriler, kazanımlar ve ders saatleri arasındaki ilişkileri analiz eden yeni araştırmalar

yapmaları önerilmiştir.