Eğitimde Arşiv ve Kütüphane Okuryazarlığı


Creative Commons License

Tekdal D.

Eğitimde Okuryazarlık Becerileri III, Erol Koçoğlu, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.35-62, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: Pegem Akademi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.35-62
  • Editörler: Erol Koçoğlu, Editör
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Arşivcilik ve kütüphanecilik faaliyeti,  insanoğlunun yazıyı, kâğıdı ve matbaayı kullanmasından bugüne toplumsal hayatın bir parçası olagelmiştir. Toplumsal değişim ve dönüşümler aynı zamanda söz konusu meslekleri de değiştirip dönüştürmeye zorlamıştır. Değişimin seviyesi ve hızı neredeyse her devlet ya da toplum için farklılık arz etmiştir. Zira gelişim düzeyleri aynı olmadığından yaşam koşulları da aynı olamamaktadır. İlk zamanlarda mesleki bir tecrübe aranmadan işin içerisine girildikten sonra başlayan mesleki öğrenme, gelişen teknoloji ve kütüphane ile arşiv materyalindeki artışa paralel olarak daha profesyonel bir yaklaşımı zorunlu kılmıştır. Bunun da bir gereği olarak arşiv ve kütüphane okullarının açılmaya başladığı görülmektedir. Okul düzeyinden üniversite düzeyine çıkan arşivcilik ve kütüphanecilik eğitimi sayesinde daha nitelikli, değişime açık, zamanın teknolojilerine vakıf kalifiye bir meslek grubu ortaya çıkmıştır.

            Günümüzde arşivcilik okuryazarlığı becerileri, toplumun bütün paydaşlarını ilgilendirmekle beraber daha ziyade lisans ve lisansüstü düzeyde eğitim alıp, arşivden istifade edebilecek olan kişiler için önem arz etmektedir. Benzer şekilde kütüphanecilik okuryazarlığı becerisi ise ilkokuldan üniversiteye her düzeydeki öğrenci gurupları ile kütüphaneden istifade etmek isteyen her yaş gurubundaki yetişkin vatandaşlara hitap etmektedir. Her iki okuryazarlık becerisinin de mümkün olduğu düzeyde daha çok kişiye aşılanması sayesinde, bilinçli bir arşiv ve kütüphane okuryazarı toplumu inşa edilmiş olacaktır. Bu da geçmişin hafızasını bünyesinde barındıran arşiv ve kütüphanelerdeki materyallerin hak ettiği düzeyde kullanılmasına ve toplumsal hafızanın daha diri kalmasına yardım edecektir. Her iki okuryazarlık becerisi sayesinde, kişiler gerek arşivlerde gerekse kütüphanelerde ulaşılmak istenen materyale nasıl ulaşılabileceğini, hangi yöntemleri kullanması gerektiğini ve dolayısıyla tercih ettiği yöntemle olabilecek en kısa zaman diliminde ve en verimli şekilde sonuca ulaşma becerisini edinmiş olacaktır.

            İlköğretim, lise ve üniversite düzeyinde gerek ders programları içeriği ve gerekse kurum içinde yaptırılan etkinliklerle öğrencilerin yaş ve sınıf düzeyine uygun olarak belirlenmiş arşivcilik ve kütüphanecilik faaliyetlerinin sayısının artırılması, erişilebilinecek en yakın kütüphane ve arşiv merkezlerine öğrencilerin götürülerek burada yürütülen iş ve işlemlerin yerinde gözlenmesi, hedeflenen okuryazarlık becerilerinin daha kısa zamanda edinilmesine ciddi anlamda katkı sunacaktır. Bu konuda gerek yerel yönetimler ve gerekse merkezi yönetimin sorumluluk taşıması önem arz etmektedir.