Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.31, pp.88-106, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
Abstract: The main aim of this meta analysis study is to identify the impact magnitude of vocational maturity level in terms of gender variable.It was tried to determine the impact magnitude of students’vocational maturity levels in terms of gender variables by using analysis technique of impact magnitude among standardized averages.Also,it was examined variables which can be moderator.In the search of literature is made of this purpose,it was determined that 53 researches which consist of
doctorate thesis,master thesis and article about this topic were done.In this researches, 23 studies including data related to students’ gender and appropriate data for coding protocol were included in the research.The sample of the research is composed of 10914 (5034 girls and 5880 boys) students. According to the result of the research,the result of combining in the random effect model,0.28
positive and a significant impact magnitude statistically was found in favor of girl students.School type and publication type were analyzed as moderator.It was identified that gender didn’t change average impact magnitude in publication type analysis,but school type changed average impact magnitude.At the result of the research,it was identified that vocational maturity levels showed a significant difference according to gender variable and the difference was in favor of girls.
Öz: Bu meta analiz çalışmasının temel amacı mesleki olgunluk düzeyinin cinsiyet değişkeni açısından etki büyüklüğünü tespit etmektir. Standartlaştırılmış ortalamalar arası etki büyüklüğü analiz yöntemini kullanarak öğrencilerin mesleki olgunluk düzeylerinin cinsiyetlerine göre etki büyüklüğü belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca moderatör olabilecek değişkenler incelenmiştir. Bu amaçla yapılan
alanyazın taramasında konu ile ilgili doktora tezi, yüksek lisans tezi ve makale türünde 53 araştırmanın yapıldığı belirlenmiştir. Bu araştırmalarda öğrencilerin cinsiyetine ilişkin ve kodlama protokolüne uygun verileri içeren 23 çalışma araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın örneklemini 5034 kız ve 5880 erkek olmak üzere 10914 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre, rastgele
etkiler modelinde birleştirme işlemi sonucu kız öğrenciler lehine 0,28’lik pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir etki büyüklüğü bulunmuştur. Moderatör olarak okul türü ve yayın türü analize alınmıştır. Yayın türü analizinde cinsiyetin ortalama etki büyüklüğünü değiştirmediği, okul türünün ise ortalama etki büyüklüğünü değiştirdiği bulunmuştur. Araştırma sonucunda mesleki olgunluk düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ve farklılığın kızlar lehine olduğu tespit edilmiştir.