Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.24-41, 2018 (Hakemli Dergi)
Öz
Bu araştırmada, ortaöğretime geçiş sistemine yönelik Fen Bilimleri (Fen ve
Teknoloji) Öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amacıyla bir ölçme aracı
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda gerekli literatür taramaları
yapıldıktan sonra, 37 maddeden oluşan 5’li likert tipi bir anket oluşturulmuştur.
Oluşturulan bu anket alanda deneyimli uzmanların değerlendirilmesine
sunulmuştur. Daha sonra oluşturulan anket, 71 tane fen bilimleri öğretmenine pilot
uygulama olarak uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016
eğitim-öğretim yılında İzmir, Konya, Aksaray, Rize ve Gaziantep illerinde görev
yapan 8. sınıflarda derse giren Fen Bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Pilot
uygulamanın sonuçları ve uzmanların önerisi ile anket üzerinde gerekli
değişiklikler yapılmıştır. Araştırmacının analiz sonucu belirlenen boyutlar göz
önünde bulundurularak faktör sayısı 6 olarak belirlenmiştir. Ancak altıncı faktörün
güvenirliği düşük (=.253) olduğu için 6. faktör ölçekten çıkarılmıştır.
Uygulamadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda 5 faktör 17 maddeden oluşan
ölçek “Fen Bilimleri Öğretmeni Görüş Ölçeği” oluşturulmuştur. Ölçeğin yapı
geçerliliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Temel
faktörlerin belirlenmesi sürecinde temel bileşenler faktör analizi ve varimax
döndürme yöntemi kullanılmıştır. Faktör analizi sonucunda, ölçeğin KaiserMeyer-Olkin (KMO) değerinin .650, Bartlett testi anlamlılık değerinin ise .000
olduğu görülmüştür. Ölçekte toplam varyansın % 62.047’sini açıklayan 5 faktöre
sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçekteki faktörlerin güvenirlik katsayı (Cronbach
alpha) değerleri sırasıyla α= .748 (Faktör-1); α= .743 (Faktör-2); α= .776 (Faktör3); α= .666 (Faktör-4); α=.605 (Faktör-5) olarak elde edilmiştir. Örneklem
grubundan gelen verilerin faktör analizi için uygunluğu Bartlett testi sonucun
anlamlı çıkması ve KMO değerinin .50’den büyük çıkması ile sağlanmaktadır.
Araştırmada Bartlett testi .000, KMO değeri .650 çıkmıştır. Bu değerler, ölçeğin
geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, Fen
bilimleri öğretmenlerinin Ortaöğretime Geçiş sistemine ilişkin görüşlerini ölçme
amaçlı geliştirilen bu ölçeğin literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir
Abstract:
This study reports on the development a measurement tool to elicit the views of
science (science and technology) teachers concerning the transition from
elementary to secondary education system in Turkey. Following a literature
review, a 5-point Likert-type questionnaire of 37 items was created and presented
to field experts for evaluation and administered to 71 science teachers as a pilot
application. The study group of the research is composed of the science teachers
who entered the courses in the 8th grade in İzmir, Konya, Aksaray, Rize and
Gaziantep in 2015-2016 academic year. After making the necessary revisions
based on the results of the pilot application and expert recommendations, a 17-
item scale was finalized. The construct validity of the scale was determined using
an exploratory factor analysis. According to this analysis, the Kaiser-Meyer-Olkin
(KMO) value was .650, and Bartlett’s test produced a significant result at p = .000.
Five factors were identified and they explained 62.047% of the total variance. The
reliability coefficient (Cronbach’s alpha, α) of Factors 1 to 5 were found to be
.748, .743, .776, .666 and .605, respectively, indicating that the scale is valid and
reliable. In this context, it is thought that this scale, which was developed to
measure the opinions of Science teachers about the Transition System from
Elementary to Secondary Education system, will contribute to the literature. The
sample sufficiency value (KMO) was found to be .665, which was greater than the
accepted critical threshold (.60) We think that this scale prepared will be used by
modified it in the transition from elementary to secondary education system which
be applied after that.