Bu çalışmada elektrikli araçlarda hali hazırda kullanılan bataryaların temel özellikleri ve kimyaları incelenmiştir. İlk olarak bataryaların çalışma prensipleri temel düzeyde ele alınarak incelenmiş ve en popüler batarya tipleri belirlenerek temel özellikleri ortaya konulmuştur. Hem ülkemizde hem de dünyada elektrikli araçlara olan yönelim ve bununla birlikte satış miktarları değerlendirilerek batarya maliyet analizleri ilk olarak var olan batarya sistemlerinde BatPac programı yardımı ile incelenmiştir. Dünyadaki Li rezervinin kısıtlı olmasından dolayı alternatif olarak görülen Na-iyon bataryaların Li-iyon bataryalara göre durumu incelenerek çalışma mekanizmaları tartışılmıştır. Çalışmanın son kısında ise olası Na-iyon batarya katot ve anot malzemeleri için maliyet analizleri gerçekleştirilerek Li-iyon bataryalar ile kıyaslanmıştır. Sonuç olarak ise Na-iyon bataryaların yaklaşık üç kat Li-iyon bataryalara göre düşük maliyetli olduğu ortaya çıkarılmıştır. Bu durumun yakın gelecekte elektrikli araçların üretim maliyetlerinde özellikle batarya paketi açısından yaklaşık %66 değerinde maliyet azalmasına neden olabileceği öngörülmüştür.
In this study, the basic properties and chemistry of batteries currently used in electric vehicles were investigated. Firstly, the operating principles of batteries were examined at a basic level and the most popular battery types were determined and their basic features were revealed. By evaluating the trend towards electric vehicles both in our country and in the world and their sales volumes, battery cost analyzes were first examined in existing battery systems with the help of the BatPac program. The situation of Na-ion batteries, which are seen as an alternative due to the limited Li reserves in the world, compared to Li-ion batteries, has been examined and their working mechanisms have been discussed. In the last part of the study, cost analyzes were carried out for possible Na-ion battery cathode and anode materials and compared with Li-ion batteries. As a result, it has been revealed that Na-ion batteries are approximately three times less costly than Li-ion batteries. It is predicted that this situation may cause a cost reduction of approximately 66% in the production costs of electric vehicles in the near future, especially in terms of battery packs.