CANLI HÜCRE GERÇEKÇİLİĞİ BAĞLAMINDA POSTMODERN YAKLAŞIMLAR


Creative Commons License

Göğebakan Y., Baykurt A. E.

10. INTERNATIONAL EUROPEAN CONGRESS ON ADVANCED STUDIES IN BASIC SCIENCES, Amsterdam, Hollanda, 26 - 28 Temmuz 2024, cilt.1, sa.31220, ss.217-232

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Amsterdam
  • Basıldığı Ülke: Hollanda
  • Sayfa Sayıları: ss.217-232
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnsanoğlu, tarihin başlangıcından bu yana sanatta; yansıma, mimesis, gerçekçilik ve soyut sanat arası

bağlamları imgeler ve göstergelerle kültürüne yansıtmıştır. Bu nedenle "Gerçeklik ve Yansıma" sanat

tarihinin diyalektiğini her zaman meşgul etmiştir. Modernizmle birlikte gerçeklik soyut sanata

dönüşmüş ve Duchamp'ın "Çeşme" eseriyle kavramsal sanata evrilmiştir. Doğadan yansıtmayı terk eden

sanatçılar, 21. yüzyılda Postmodernizm ile sanatta elit estetiği yani geleneksel estetik kurallarını ihlal

ederek özgünlüğe ve deneyselliğe sırt çevirmiş; görelilik temelli, eklektik, evrensel olmayan, absürd

unsurları kullanarak şımarmış, hatta daha da ileri giderek etik dışı bir dünyanın sonucu olan “Kitsch”

eserler üretmişlerdir. Gelinen bu noktada artık geçmiş ve günümüz sanatının barışarak daha sağlam

estetik üretilerle gelecek kuşaklara yön vermesi gerektiği mantıklı bir önerme olmuştur. Biyosellüler

Realizm ve BC-R Kolajlar; takındığı terbiye ve disiplinle bunu sentezleme görevini üslenmiş ve bir

Rembrand kadar gerçekçi, bir Monet kadar eklektik ve bir Duchamp kadar kıvrak düşünen bağlamları

ortaya koymayı amaçlamıştır. Dolayısıyla Biyosellüler Realizm sanat tarihindeki tüm akımları

sentezleyerek onları klasik eserlerdeki gibi duvarlara asabilmektedir. Bunu yaparken Rembrand’ın

ulaşmak istediği gerçekçiliği Ready-Made bağlamıyla, doğadan aldığı canlı hücre taşıyan figürleri duvar

yüzeylerine Post-Rönesans estetiğiyle kolajlamıştır. Ayrıca Postmodern estetiğin kullanılabilir

stratejilerini alarak; taklit etmeden, çalmadan, bir İtalyan beyefendisi Raphael tavrıyla sergilemiştir.

Biyosellüler figürler gerçeğin ta kendisi olduğundan doğayı birebir taklit kaygısı taşımaz. Çünkü aradığı

gerçek zaten doğanın kendisidir. Doğayı taklit yerine direkt alarak yüzeylere eklerken onları kavramsal,

performans, teknoloji, video sanat ve diğer akımlarla koordineli bir şekilde kullanır. BC-R kolajlar

köklerini IS, Performans sanat, D. Spoerri ve Maciunas felsefesinden esinlenmiştir. Estetik bağlamda

temel prensibi; başkasına ait şeyleri asla kendine mal etmez. Çünkü “Kopyanın bittiği yerde orijinalite

başlar” ilkesiyle hareket eder. Fakat tüm akım ve estetiklerle işbirliği içinde ürünler sunmayı amaçlar.

Araştırmanın amacı; Biyosellüler Realizm bağlamında gerçeği yansıtma odaklı kontekstlerle yeni

Postmodern ötesi ürünler ortaya çıkarmaktır. İkincil amacı ise; Modernist ve Postmodernist estetiklerin

derin kavrayışıyla sentezlenen üretileriyle günümüz realizmine alternatif üretiler sunmaktır. Araştırma

nitel araştırma yöntemi kullanılarak yapılmış olup verilere ulaşmak için literatür ve online taramalar

yapılmış ve eldeki sentezlemelerle tümel yorumlara gidilmiştir. Araştırma sanat tarihi diyalektiğindeki

bilinen tüm eserleri irdeleyerek; kiç, çalıntı, etik olmayan tüm yaklaşımları, tasarımları dışında

tutmuştur. Gelinen noktada estetik disiplin ışığında da sanat üretilebileceği ve sanatı bekleyen en büyük

tehlikenin etik çizgiden ayrılmak olduğu yargısına varılmıştır. Araştırma evreni ve J. Kounellis, B.

Nauman, R. Smithson, J. Beuys ve D. Hirst M. Abramović'in arşivlenmiş eserleri incelendiğinde,

söylenmemiş estetik olan BC-Realizm'in artık görsel, kavramsal, teknolojik ve günümüzün ileri estetik

uygulamalarının ışığında; ancak estetik disiplin etiği üzerinden ifade edilmesi gerektiği yargısınavarılmıştır. Ayrıca BC-R kolajların taşıdığı barışçıl estetik auranın, diğer tüm estetikler arası barışın

tesisinde de rol oynayacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: : Biyosellüler Realizm, Biyosellüler Kolaj, Gerçeklik, Yansıma, Hologram,

Performans Sanat, Ayna, BC-R, Kavramsal Sanat.

ABSTRACT

Human beings have been in art since the beginning of history; They reflected the contexts between

reflection, mimesis, realism and abstract art into his culture with images and signs. For this reason,

"Reality and Reflection" has always occupied the dialectic of art history. With modernism, reality turned

to abstract art and evolved into conceptual art with Duchamp's artwork "Fountain." Artists who

abandoned reflecting from nature turned their backs on originality and experimentation with

Postmodernism in the 21st century, violating elite aesthetics, that is, traditional aesthetic rules, in art;

Artists became spoiled by using relativity-based, eclectic, non-universal, absurd elements, and even

went further, producing kitsch works that were the result of an unethical world. At this point, it has

become a logical proposition that past and present art should reconcile and guide future generations with

more solid aesthetic products. Biocellular Realism and BC-R Collages took on the task of synthesizing

this with their upbringing and discipline, aiming to reveal contexts that were as realistic as a Rembrand,

as eclectic as a Monet, and as agile as a Duchamp. Therefore, Biocellular realism can synthesize all

movements in art history and hang them on the walls like classical works. During this process, he

employed the Ready-Made technique, which embodies the realism that Rembrand aimed for, and

collaged figures with living cells from nature onto wall surfaces, incorporating Post-Renaissance

aesthetics. Additionally, by adopting the practical strategies of postmodern aesthetics, BC-R exhibited

them with the attitude of an Italian gentleman, Raphael, without imitating or stealing. Since Biocellular

figures are the real thing, they do not have to worry about imitating nature exactly. Because the truth it

seeks is nature itself. While adding nature to surfaces directly rather than imitating it, BC-R uses them

in coordination with conceptual, performance, technology, video art, and other movements. BC-R

collages are rooted in IS, performance art, inspired by D. Spoerri, and Maciunas philosophy. Its basic

principle in the aesthetic context is; it never takes someone else's work as his own. It adheres to the

principle that "originality starts where copy ends." However, BC-R works aims to offer products in

cooperation with all movements and aesthetics. Purpose of the research; In the context of Biocellular

realism, it is to create new postmodern products with contexts focused on reflecting reality. Its secondary

purpose is; It aims to present alternative productions to today's realism with its products synthesized

with a deep understanding of modernist and postmodernist aesthetics. The research was conducted using

the qualitative research method, literature and online searches were made to access the data, and

universal interpretations were made with the available syntheses. The research examines all known

works in the dialectic of art history; and excluded all kitsch, stolen and unethical approaches and designs.

At this point, we've concluded that aesthetic discipline can guide the production of art, and that straying

from the ethical line poses the biggest danger. When the archived works from the universe of the

research and J. Kounellis, B. Nauman, R. Smithson, J. Beuys, and D. Hirst M. Abramović are examined,

it is seen that BC-Realism, the unspoken aesthetic, is now in the light of visual, conceptual,

technological, and today's advanced aesthetic practices; but it has been judged that it should be expressed

through the ethics of the aesthetic discipline. The peaceful aesthetic aura of BC-R collages is believed

to contribute to harmony among all other aesthetics.

Keywords: Bio-Cellular Realism, Bio-Cellular Collage, Reality, Reflection, Hologram, Performance

Art, Mirror, BC-R, Conceptual Art.