Bilişim dünyasının hızla ilerlediği 21 yy. da eğitim yöntem ve teknikleri dijital dünyaya uygun
hale getirilerek yeni boyutlar kazanmıştır. Sınırlılıkların kültürel etkileşim bakımından neredeyse tamamen
kalktığı bu dünyadaki önemli değişimlerden biriside müzik eğitiminde gerçekleşmiştir. Etkilerinden biri de
müzik eğitimde gerçekleşmiştir. Dünyanın en uzak köşelerinden biri olan Hawaii Adaları'nın, geleneksel
çalgısı olan Ukulele, video paylaşım siteleri sayesinde eğitim ve sosyal platformlarda küresel çapta popüler
bir çalgı olmuştur. Bu araştırmanın temel amacı, Ukulele çalgısının genel boyutlarını, tarihini, yapısını ve
özelliklerini inceleyerek eğitimde kullanım durumunu ortaya koymaktır. Araştırmada nitel yaklaşım esas alınmış, belirlenen konunun temellendirilmesi ve yönlendirilmesi için literatür taraması yapılarak konuyla
ilgili bilgiler toplanmıştır. Bu amaçla; Müzik eğitiminde kullanılan blok flüt, melodika, orff çalgıları,
piyano ve gitar ile Ukulele karşılaştırılmıştır. Ukulele’nin yapısı bakımında çalım kolaylığı, ulaşılabilirliği
ve çok sesli olmasından dolayı, müzik eğitiminde işlevsel bir biçimde kullanılabileceği sonucuna
ulaşılmıştır.
In the 21st century, in which the world of informatics is advancing rapidly, educational methods
and techniques have gained new dimensions by adapting them to the digital world. One of the important
changes in this world, where the limitations have almost completely disappeared in terms of cultural
interaction, has taken place in music education. One of its effects was realized in music education. The
Ukulele, the traditional instrument of the Hawaiian Islands, one of the most remote corners of the world,
has become a globally popular instrument in education and social platforms thanks to video sharing sites.
The main purpose of this research is to examine the general dimensions, history, structure and
characteristics of the Ukulele instrument and to reveal its use in education. The qualitative approach was
taken as a basis in the research, and information about the subject was collected by making a literature
review in order to justify and guide the determined subject. For this purpose; Block flute, melodica, orff
instruments, piano, guitar and Ukulele used in music education were compared. It has been concluded that
the ukulele can be used functionally in music education due to its ease of playing, accessibility and
polyphony in terms of its structure.