Bibliometric Analysis of Graduate Theses on Attitudes Towards Physical Education and Sports Lesson


Creative Commons License

Öner B., MURATHAN T.

BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.18, no.38, pp.578-600, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The aim of this study is to examine the postgraduate theses on attitudes towards physical education and sports lessons by using bibliometric analysis method. In the research, 16 doctorate and 112 master's theses published in the YÖK National Thesis Center database, in which the keywords "physical education", "lesson" and "attitude" are included in the thesis title, were examined. Theses were analyzed according to variables such as "university, institute, department, year, author gender, title of advisor, research approach and model, data measurement tool used in the research, analysis method, sample group, number of samples, and sample province" in which they were published. Statistical analyzes of the data were performed using the SPSS 26 program. In addition, density maps of variables such as university, data analysis method and sample province were visualized using the VOSviewer 1.6.18 program. According to the results of the study, it has been determined that theses are mostly designed with quantitative methods, mixed methods are very few, and there is no thesis prepared with only a qualitative approach. In addition, it was seen that the most theses were written at Gazi University, and the master's theses were more numerous than the doctoral theses.
Bu çalışmanın amacı, beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlar üzerine gerçekleştirilen lisansüstü tezlerin bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmesidir. Araştırmada, YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanında “beden eğitimi”, “ders” ve “tutum” anahtar kelimelerinin tez adında yer aldığı yayınlanmış 16 doktora ve 112 yüksek lisans tezi incelenmiştir. Tezler, yayınlandığı “üniversite, enstitü, ana bilim dalı, yıl, yazar cinsiyeti, danışman unvanı, araştırma yaklaşımı ve modeli, araştırmada kullanılan veri ölçüm aracı, analiz yöntemi, örneklem grubu, örneklem sayısı, örneklem ili” gibi değişkenlere göre incelenmiş ve elde edilen bulgular tablolaştırılarak sunulmuştur. Verilerin istatistiksel analizleri SPSS 26 programı kullanılarak yapılmıştır. Ayrıca “üniversite, veri analiz yöntemi ve örneklem ili” değişkenlerinin yoğunluk haritaları VOSviewer programı ile görselleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre tezlerin daha çok nicel yöntemlerle tasarlandığı, karma yöntemlerin oldukça az olduğu ve yalnızca nitel yaklaşımla hazırlanan tezin bulunmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanında en fazla tezin Gazi Üniversitesi bünyesinde yazıldığı, yüksek lisans tezlerinin doktora tezlerinden sayıca fazla olduğu görülmüştür.