Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Yönelik Sınıf Öğretmenlerinin Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi


UĞURLU A., SEVER R.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.25, sa.2, ss.670-690, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın temel amacı, sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik kaygı düzeylerini detaylı bir şekilde incelemektir. Bu hedef doğrultusunda, karma araştırma yaklaşımını benimseyen çalışma, açıklayıcı sıralı desen kullanarak yürütülmüştür. Malatya il merkezinde görev yapan 2021-2022 eğitim-öğretim yılında 407 sınıf öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilen araştırmada, ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 10 sınıf öğretmeni, gönüllülük esasına dayalı olarak seçilmiştir. Çalışmanın nicel veri toplama aşamasında kullanılan 25 maddelik ölçeğin ilk bölümü, katılımcıların kişisel bilgilerini içermektedir. Nitel veri toplama aşamasında ise yarı yapılandırılmış görüşme formu tercih edilmiştir. Çalışmanın alt problemlerine yönelik elde edilen ölçek puanları, betimsel istatistiksel yöntemler kullanılarak ayrıntılı bir şekilde çözümlenmiştir. Ayrıca, yarı yapılandırılmış görüşme formundaki açık uçlu sorular içerik analiziyle detaylı bir şekilde irdelenmiştir. Araştırma sonuçları, sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme etkinliklerine yönelik kaygı düzeylerinin cinsiyet, okul türü ve görev yaptıkları yerleşim yerinin sosyoekonomik özellikleri açısından farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca, öğretmenlerin okul dışı öğrenme alanlarındaki kaygılarının öğrenci güvenliği, etkinlik planlaması ve ekonomik nedenlerden kaynaklandığına dair önemli bulgular elde edilmiştir. Bu kapsamlı araştırma, sınıf öğretmenlerinin bu alandaki kaygılarını anlamak ve çözüm önerileri geliştirmek adına önemli bir katkı sağlamaktadır.
The main purpose of this research is to examine in detail the anxiety levels of primary school teachers towards out-of-school learning environments. In line with this goal, the study, which adopted a mixed research approach, was conducted using an explanatory sequential design. In the research conducted with the participation of 407 primary school teachers in the 2021- 2022 academic year working in Malatya city center, 10 primary schools, determined using the criterion sampling method, were selected on a voluntary basis. The first part of the 25-item scale used in the quantitative data collection phase of the study includes the personal information of the participants. In the qualitative data collection phase, a semi-structured interview form was preferred. The scale scores obtained for the sub- problems of the study were analyzed in detail using descriptive statistical methods. Additionally, the open-ended questions in the semi-structured interview form were examined in detail through content analysis. The research results reveal that primary school teachers' anxiety levels towards out-of-school learning activities vary in terms of gender, school type, and socioeconomic characteristics of the settlement where they work. In addition, important findings were obtained that teachers' concerns about out-of-school learning areas stem from student safety, event planning, and economic reasons. This comprehensive research makes a significant contribution to understanding primary school teachers' concerns in this area and developing solution suggestions.