2018 LGS Fen Bilimleri sorularının yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesi.


Creative Commons License

Taşkın G., Aksoy G.

VI. INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, Ankara, Türkiye, 19 - 22 Haziran 2019, ss.519-525

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.519-525
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu ve Amaç: Milli Eğitim Bakanlığı’nın ortaöğretim kurumlarına öğrenci alımı yaptığı merkezi ortak sınavlar eleyici bir özelliğe sahip olduğu için ayırt edici olması gerekmektedir. Bu yönüyle sınav sorularının bilişsel süreç boyutu yönüyle üst düzeyde sorular sorulması beklenmektedir. Ancak sorulacak olan soruların bilişsel boyutu yönüyle fen öğretim programında karşılığını bulması gerekmektedir. Bundan dolayı çalışmanın amacı, 2013 fen bilimleri dersi öğretim programı 8. sınıf kazanımları ile 2018 Liselere Giriş Sınavı (LGS) fen bilimleri dersi sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi (YBT)’ne göre değerlendirmesini yapmaktır.

Yöntem: Çalışmanın yöntemi nitel araştırma yöntemleri içinde yer alan doküman incelemesidir. Çalışmada veri toplama aracı olarak 2013 fen öğretim programı ve 2018 LGS fen bilimleri soruları (A kitapçığı) kullanılmıştır. Verilerin analizi YBT’ye göre yapılmıştır. Bulgular: Verilerin analizinden elde edilen bulgular sonucunda, fen öğretim programında bulunan 78 kazanımdan 22 tanesi LGS sorularını karşılamaktadır. Ayrıca LGS sorularındaki konu alanı dağılımı fen programındaki kazanım sayıları ile doğru orantılı değildir. 2013 fen bilimleri dersi öğretim programı 8. Sınıf seviyesi kazanımlarından LGS sorularına yönelik YBT’nin her düzeyinde kazanımı bulunduğu, 2018 LGS fen bilimleri sorularında ise soruların anlama, uygulama basamaklarında yoğunlaştığı görülmektedir. 2013 fen öğretim programı kazanımları 2018 LGS sorularının %80’ini (16 soru) karşılamaktadır. Kazanımlar ve soruların %55’i aynı bilişsel basamakta yer almaktadır. Soruların ancak %25’inin üst düzey bilişsel basamakları ölçtüğü görülmektedir.

İleriye Dönük Araştırma ve Uygulama İçin Öneriler: Araştırma sonuçlarına göre MEB’in soru hazırlarken fen programı kazanımlarını dikkate alarak hazırlaması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Öğretim Programı, Liselere Giriş Sınavı, Doküman İncelemesi, Kazanım

Abstract

Purpose: Ministry of National Education’s central joint exams for the recruitment of students to the secondary education institutions should have distinguishing features due to their eliminator nature. Therefore, exam questions are expected to be high level in terms of their cognitive process dimension. Moreover, cognitive process dimension of the questions expected to be asked are required to be corresponding in terms of sciences education curriculum. In this context, the aim of this study is to evaluate the 2013 sciences curriculum’s grade 8 learning outcomes with the 2018 sciences’ questions of High School Entrance Exam (LGS) in accordance Revised Bloom’s Taxonomy (YBT).

Method: Method of the study is document analysıs as one of the techniques of qualitative research methodology. The study uses the 2013 sciences curriculum and the 2018 LGS’s sciences questions (Booklet A) as the data collection tool.

Findings: Analysis of data is conducted in accordance with the YBT. Findings show that 22 out of 78 learning outcomes of science education curriculum correspond to the LGS questions. In addition, distribution of subject in the LGS questions is not directly proportional to the numbers of science curriculum learning outcomes. While 2013 sciences education curriculum’s grade 8 learning outcomes correspond to all levels of RBT learning outcomes, 2018 LGS sciences questions intensify on the questions’ comprehension and execution stages. Learning outcomes of the 2013 science curriculum correspond to 80 % of the 2018 LGS questions (16 questions). 55 % of learning outcomes and questions are at the same cognitive stage. Only 25 % of questions evaluate high level cognitive stages.

Implications for Research and Practice: According to findings, the study suggests that Ministry of National Education should reckon with the learning outcomes of science curriculum in preparing the questions.

Key Words: Curriculum, High School Entrance Exam, Document Analysis, Acquisition