AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, cilt.13, sa.51https://dergipark.org.tr/en/pub/ajit-e/issue/73717/1103866, ss.262-286, 2022 (Hakemli Dergi)
Bilim, canlılara evrimci bakış açstyla yaklaştīğından dolay Homo Sapiens olarak
tanımlanan günümüz insanıın bir sonraki evriminin "Posthuman" olacağma dair
görüişler bulunmaktadır. Homo Sapiens'in Posthuman' a ulaşması için uzunca bir
zaman bulunmaktadr. Bu sebeple Homo Sapiens ile Posthuman arastnda bir ara
form olan transhüman kavramı ortaya çıkmıştir. J. Huxley tarafindan ortaya atilan
transhümanizme göre insan, biyoteknoloji, genetik mühendisliği ve yapay zekâ gibi
teknolojilerle yeniden dizayn edilerek insanüstü bir form kazanacaktır.
Transhümanist yaklaşımın öngördüğü gelecek anlayışına sinemada, özellikle de
bilim-kurgu filmlerinden rastlamak mümkündür. Sinemada önceleri icerik olarak yer
alan transhümanizm, 2010lardan itibaren biçimsel olarak da yer almaya
başlamıştır. 2016`da senaryosu yapay zekå tarafindan yazılan "Sunspring" isinl
film ile yapay zekâ, film üiretiminin içine girmiştir. ilerleyen tarihlerde sinemada
yapay zekå kullanımını başka örneklerini de görmek mümkün olmuştur.
Bu çalışmada asıl amaç sinemada yapay. zeká teknolojisinin günümüzde ne derecede
tutarlı g çalışmalar ortaya koyduğunun analiz etmektir. Bu bašlamda çalısmada dijital
medya platformu Netflix'in yapımcilığını üstlendiği "Mr. Puzzles Wants You To Be
Less Alive" filmi incelenmektedir. Animasyon türünde olan bu filmin senaryosu
yapay zekå arafindan yazılmıştur. Calısmada Nitel arasttrma yöntemlerinden
betimsel analiz kullanılarak belirli temalar çerçevesinde "Mr. Puzzles Wants You To
Be Less Alive" filmi ele alınmuştır. Film; mekân, karakterler, nesneler (dekor ve
aksesuarlar) ve senaryo olmak üzere toplam dört temada analiz edilmiştir.