I. Uluslararası Hemşirelik Çalışmaları Kongresi, Ordu, Türkiye, 12 - 14 Temmuz 2023, ss.37
ÖZ
Amaç: Bu araştırma, intörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinlik düzeylerinin mesleki hazır oluşluk algılarına etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Kesitsel olarak yapılan bu araştırmanın evrenini, bir üniversitesinin Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören intörn hemşirelik öğrencileri oluşturmaktadır (N:264). Araştırmada örneklem büyüklüğü hesaplanmadan evrenin tamamına ulaşılmaya çalışıldı ve olasılıksız örnekleme yönteminden gelişi güzel örneklem kullanıldı. Araştırmaya katılmayı kabul eden 203 öğrenciyle çalışma tamamlandı. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelik Öğrencilerinin Yetkinlik Ölçeği ve Hemşirelikte Mesleki Hazır Oluşluk Algısı Ölçeği kullanılarak toplandı. Verilerin analizinde; tanımlayıcı özelliklerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde dağılımı, ortalama, standart sapma ve bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkene etkisini belirlemek için Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan intörn hemşirelik öğrencilerinin %56.7’si iş garantisi olduğu düşüncesiyle hemşirelik bölümünü tercih etmişlerdir. Öğrencilerin %61.1’i de şu an hemşirelik bölümünü okumaktan memnundur. Araştırma sonucunda intörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinlik düzeyi toplam puan ortalaması 248.42± 42.72 olarak bulundu. Ölçekten alınan maximum puan 301 olup, puanın artması yetkinliğin iyi düzeyde olduğu anlamına gelmektedir. Buna göre intörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinlik düzeyinin iyi olduğu belirlendi. İntörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazır oluşluk algıları toplam puan ortalaması ise 3.71±.96’dır. Ölçekten alınabilecek maximum puan 5 olduğu için mesleki hazır oluşluk algısı yüksek olarak bulundu. Bağımsız değişken olarak alınan mesleki yetkinlik düzeyinin, mesleki hazır oluşluk algısı üzerinde etkili ve sonucun istatistiksel olarak önemli olduğu belirlendi (p=0.020). Bağımsız değişkenin toplam varyansın %7’sini açıkladığı saptandı.
Sonuç: Bu araştırmada, intörn hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinlik düzeyinin mesleki hazır oluşluk algılarını etkilediği sonucuna varıldı.
Anahtar Kelimeler: İntörn hemşirelik öğrencileri, mesleki hazır oluşluk, mesleki yetkinlik
ABSTRACT
Objective: This study aims to determine the effect of intern nursing students’ professional competency levels on perceptions of professional readiness.
Methods: The population of this cross-sectional study consists of intern nursing students studying at the University Faculty of Nursing (N:264). In the study, it was tried to reach the entire population without calculating the sample size and haphazard sampling from the non-probability sampling method was used. The study was completed with 203 students who agreed to participate in the study. The data of the study were collected by using the Personal Information Form, The Competency Inventory of Nursing Students, and Nursing Professional Readiness Perception Scale. Multiple Linear Regression Analysis was used to determine the effect of number, percentage, mean, standard deviation and independent variables on the dependent variable in the evaluation of descriptive features for the data analysis.
Results: 56.7% of the intern nursing students who participated in the study preferred the nursing department with the idea that it was a job guarantee. 61.1% of the students are currently satisfied with studying the department of nursing. As a result of the research, the mean total score of the professional competency level of the intern nursing students was found to be 248.42± 42.72. The maximum score obtained from the scale is 301, and an increase in the score means that the competency is at a good level. Accordingly, it was determined that the professional competency level of the intern nursing students was good. The mean total score of the intern nursing students' perceptions of professional readiness is 3.71±.96. Since the maximum score that can be obtained from the scale is 5, the perception of professional readiness was found to be high. It was determined that the level of professional competency, which is an independent variable, had an effect on the perception of professional readiness and the result was statistically significant (p=0.020). It was found that the independent variable explained 7% of the total variance.
Conclusion: In this study, it was concluded that the level of professional competency of intern nursing students affected their perceptions of professional readiness.
Keywords: Intern nursing students, professional readiness, professional competency