GELENEKSEL ESTETİĞE KARŞI GROTESK: SANAT ESERLERİNDE BEDENİN DÖNÜŞÜMÜ


Creative Commons License

Göğebakan Y., Turan M. E.

XVII. UMTEB International Scientific Research Congress, Praha, Çek Cumhuriyeti, 4 - 06 Mayıs 2025, ss.80-93, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Praha
  • Basıldığı Ülke: Çek Cumhuriyeti
  • Sayfa Sayıları: ss.80-93
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanata dair her türlü yöntem ve uygulamaların oluşmasında estetik algının önemli bir işlevi olmuştur.  Sanatın tarihsel serüveni incelendiğinde tarihler ve dönemler boyunca estetik algının, “güzel” ve “çirkin” kavramlarının üzerinden şekillendiği görülmektedir. Geleneksel sanat anlayışında çoğunlukla güzel olan yüceltilmiş ve sanat eserlerinde güzel olanın yansıtılmasına odaklanılmıştır. Bu anlamda çoğunlukla insan bedeni de dahil olmak üzere ele alınan imgeler, abartılı bir biçimde idealize edilerek tasvir edilmiştir. Zamanla bu anlayış tersine dönerek insan bedeni ve doğa, kusurlarına ve çirkinliklerine rağmen tüm gerçekliğiyle tasvir edilmeye başlanmıştır. Bu anlayış özellikle modern ve çağdaş sanatın temel ilkelerden biri olarak görülmüştür. Klasik güzellik anlayışına meydan okuyan en önemli ifade biçimlerinden biri ise “grotesk” ifade biçimi olup ortaya çıktığından bu yana sanat alanında varlığını sürdürmüştür. Biçimsiz, tuhaf, ucube, abartılı, norm dışı, absürt, marjinal, fantastik vb. unsurları kapsayan grotesk, özellikle klasik sanat sonrası dönemde sanatsal bir ifade biçimi olarak sıkça kullanılmıştır.

Bu çalışmada grotesk bedenlerin sanat alanındaki yeri, plastik ve estetik değerler kapsamında ele alınmış kavramın ortaya çıkışına ve tarih boyunca anlam çemberindeki gelişimine değinilmiştir. Grotesk beden imgesinin sanat alanındaki yeri ve kullanımı; Hieronymus Bosch ve Fransisco Goya başta olmak üzere çeşitli sanatçıların eserleri üzerinden incelenmiştir. Bu çerçeveden incelendiğinde özellikle modern sanat eserlerinde groteskin bedensel normları sorgulayan, toplumsal estetik algıyı dönüştüren bir araca dönüştüğü görülmektedir.

Çalışmada, grotesk beden imgesinin sanattaki yeri hem teorik açıdan hem de sanatsal uygulamalar üzerinden açıklanmaya çalışılmıştır. Çalışma, mümkün olduğu kadar grotesk ile doğrudan ilişkili olan sanatçı ve sanat eserleri ile sınırlandırılmıştır. Bu anlamda konu kapsamında tipik örnekler teşkil eden eserlere yoğunlaşılmıştır. İncelenen çalışmalarda, groteskin yalnızca çirkinlik ile değil aynı zamanda özgün bir estetik anlayış ile değerlendirilebileceği görülmektedir. Sonuç olarak grotesk bedenler, sanat alanında alternatif bir estetik yaklaşım sunmakla beraber geleneksel güzellik anlayışına farklı bir bakış açısı sunmaktadır.