19. Karadeniz Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, Türkiye, 28 - 30 Kasım 2025, ss.138-152, (Tam Metin Bildiri)
Başlangıçta yalnızca çalışma hayatıyla sınırlı olarak ele alınan tükenmişlik, günümüzde tüm yaşam
alanlarını kapsayan geniş bir kavram haline gelmiştir (Schaufeli vd., 2002). Bu bağlamda, bu
araştırmada Türkiye’de okul tükenmişliği üzerine yapılmış tezler doküman analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Ağustos 2025’e kadar YÖK Tez Veri Tabanı’nda, okul tükenmişliği kavramını çalışan
52 tezin yer aldığı tespit edilmiştir. Ulaşılan tezlerin hepsi erişime açık olduğu için araştırmaya dahil
edilmiştir. Tezler; bilim dalı, yayın yılı, tür, araştırma yöntemi, çalışma grubu, veri toplama araçları ve
okul tükenmişliği ile birlikte ele alınan kavramlar açısından değerlendirilmiştir. Bulgular, okul
tükenmişliği üzerine ilk tez çalışmasının 2014 yılında yapılmış olduğunu, 2016, 2018 ve 2024
yıllarında yapılan çalışmaların diğer yıllara oranla sayıca fazla olduğunu göstermiştir. Ayrıca tezlerin
büyük çoğunluğunun yüksek lisans türünde (n=43) olduğu, doktora tezlerinin (n=9) sayıca çok az
olduğu belirlenmiştir. Tezlerde en çok nicel yöntemin (n=49) tercih edildiği, tek başına nitel yöntemin
hiç tercih edilmediği, veri toplama aracı olarak ölçeklerin (n=52) kullanıldığı görülmüştür. Elde edilen
bulgular doğrultusunda, okul tükenmişliği araştırmalarında öğrencilerin bireysel özellikleri, kişilik
yapıları ve güçlü yönlerini de dikkate alan çalışmaların yürütülmesi önerilmektedir.
Anahtar Sözcükler: tükenmişlik, okul tükenmişliği, lisansüstü tez, doküman analizi