Okul Tükenmişliği Üzerine Yapılan Tezlerin Doküman Analizi ile İncelenmesi


Creative Commons License

Öztürk N., Tapan Ş.

19. Karadeniz Sosyal Bilimler Kongresi, Rize, Türkiye, 28 - 30 Kasım 2025, ss.138-152, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.138-152
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Başlangıçta yalnızca çalışma hayatıyla sınırlı olarak ele alınan tükenmişlik, günümüzde tüm yaşam

alanlarını kapsayan geniş bir kavram haline gelmiştir (Schaufeli vd., 2002). Bu bağlamda, bu

araştırmada Türkiye’de okul tükenmişliği üzerine yapılmış tezler doküman analizi yöntemiyle

incelenmiştir. Ağustos 2025’e kadar YÖK Tez Veri Tabanı’nda, okul tükenmişliği kavramını çalışan

52 tezin yer aldığı tespit edilmiştir. Ulaşılan tezlerin hepsi erişime açık olduğu için araştırmaya dahil

edilmiştir. Tezler; bilim dalı, yayın yılı, tür, araştırma yöntemi, çalışma grubu, veri toplama araçları ve

okul tükenmişliği ile birlikte ele alınan kavramlar açısından değerlendirilmiştir. Bulgular, okul

tükenmişliği üzerine ilk tez çalışmasının 2014 yılında yapılmış olduğunu, 2016, 2018 ve 2024

yıllarında yapılan çalışmaların diğer yıllara oranla sayıca fazla olduğunu göstermiştir. Ayrıca tezlerin

büyük çoğunluğunun yüksek lisans türünde (n=43) olduğu, doktora tezlerinin (n=9) sayıca çok az

olduğu belirlenmiştir. Tezlerde en çok nicel yöntemin (n=49) tercih edildiği, tek başına nitel yöntemin

hiç tercih edilmediği, veri toplama aracı olarak ölçeklerin (n=52) kullanıldığı görülmüştür. Elde edilen

bulgular doğrultusunda, okul tükenmişliği araştırmalarında öğrencilerin bireysel özellikleri, kişilik

yapıları ve güçlü yönlerini de dikkate alan çalışmaların yürütülmesi önerilmektedir.

Anahtar Sözcükler: tükenmişlik, okul tükenmişliği, lisansüstü tez, doküman analizi