Cumhuriyet 5. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, Ankara, Türkiye, 29 Ekim 2021, cilt.5, ss.52, Ankara, Türkiye, 29 Ekim 2021
Bütün dünyayı etkisi altına alan Covid 19 pandemisi Türkiye’de ilk olarak 11 Mart 2020
tarihinde görüldü. Alınan tedbirler çerçevesinde Yükseköğretim Kurumu uzaktan eğitim kararı
aldı. 2019 – 2020 bahar ve 2020 – 2021 güz eğitim öğretim dönemleri hukuk fakülteleri de
dahil uzaktan eğitim ile sürdürüldü. Pandemi öncesi hukuk eğitiminde, geneli, devam
mecburiyeti bulunmayan, klinik uygulama, staj, pratik çalışmalar gibi aktif eğitim öğelerinden
yoksun bir sistem izlenmekteydi. Avrupa Birliğine uyum sürecinde Bologna Deklarasyonunu
izleyen zamanlarda çıkarılan Yargı Reformu Strateji Belgesi 2019, hukuk eğitiminde aktif
eğitimin gerekliliğini özellikle vurgulamıştır. Ancak, pandemi sonrası dönemde hukuk eğitimi,
ölçme ve değerlendirme alanı dahil uzaktan eğitim ile teori alanında kalarak aktif eğitimden
iyice uzaklaşmıştır. Çalışmada, pandemi öncesi, aktif eğitim sistemini takip etmeyen İnönü
Üniversitesi Hukuk Fakültesi 2018 – 2019 ve 2019 – 2020 güz dönemi birinci sınıf
öğrencilerine verilmiş bir ödev çalışması değerlendirildi. Pandemi öncesi öğrencilere
gönüllülük esasına dayandığı belirtilerek, adliye ziyareti ödev çalışması verildi. Bu ödevin
yapılması aşamasında öğrencilere yazılı bir şablon verildi ve bu şablonu takip etmeleri istenildi.
Ödev için istedikleri bir şehirdeki adliyeyi kat kat gezmeleri, en az bir mahkeme salonuna
girerek en az bir oturumu izlemeleri istendi. Burada öğrencilerin hukuk fakültelerinde aktif
eğitim unsurlarından uzak şekilde öğrendikleri teorik bilgileri, pratik ortamında görerek
pekiştirmeleri amaçlanmıştı. Covid 19 pandemisi sonrası 2020 – 2021 güz döneminde
yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulaması ve adliye ziyaretlerinin salgın açısından
sakıncalarından dolayı ödev çalışması yapılmadı. Pandemi öncesi ve sonrası hukuk eğitiminin
ve uzaktan eğitimde ölçme değerlendirme sürecinin bir değerlendirmesi yapılarak, hukuk
eğitiminde reformların hayata geçirilmesinin ve hukuk eğitiminin uzaktan eğitime
uyarlanmasının muhtemel önemi, çalışmamızda vurgulanmıştır.