Öğrencilerin fen bilimleri derslerindeki başarılarına etki eden faktörlerin belirlenmesine yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi


Creative Commons License

Tatar E., Tosun C., Tüysüz C., İlhan N., Karakuyu Y.

Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sa.24, ss.319-340, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma, öğrencilerin fen başarılarına etki eden faktörleri tespit etmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçeğin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Fen Başarısına Etki Eden Faktörler Ölçeği (FBEFÖ) geliştirilirken öncelikle öğrenci görüşlerine başvurularak ve ilgili eğitim literatüründen faydalanılarak madde havuzu oluşturulmuştur. Ölçeğin kapsam geçerliğinin belirlenmesi amacıyla uzman görüşü alınmıştır. Uzman görüşü doğrultusunda revize edilen ölçek 681 üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Yapılan madde analizi sonucunda madde toplam korelasyon değeri .30’dan küçük olan maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi yapıldıktan sonra binişik olduğu düşünülen maddeler çıkarılmış ve son haliyle ölçeğin toplam varyansın %45.045’ini açıkladığı görülmüştür. Öğrenci, öğretmen, materyal, öğrenme ortamı ve öğretim programı şeklinde beş alt boyuttan oluşan toplam 29 maddelik ölçeğin tamamı için Cronbach-Alpha iç tutarlık katsayısı .865 olarak hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda geçerlik ve güvenirliği ortaya konan geliştirilen ölçeğin, ilerde fen başarısı belirleyicileri üzerinde yapılan araştırmalar için ışık tutacağı düşünülen geçerli, güvenilir ve kullanışlı bir ölçek olduğu düşünülmektedir.

This study aimed to develop a valid and reliable scale which would identify factors affecting students’ achievement in science. Firstly, it was an item pool for Scale of Factors Affecting the Science Achievement (SFASA) by referring the students' opinions and utilizing related educational literature. Then the expert opinion was taken to determine the content validity of the scale. The revised scale by experts’ opinions was applied to 681 university students. Items that was smaller than their correlation value of .30 was removed from the scale after the item analysis. After exploratory factor analysis, comorbid items are removed from the scale. It has been shown that the final version of the scale is explaining 45 045% of total variance. The scale is consisting of 29 items in five subscales of students, teachers, material, learning environment and curriculum. Cronbach’s alpha reliability coefficient was calculated to be .865 for full scale. This scale is considered to be a reliable and valid instrument and to shed light on research done about Predictors of science achievement in the future.