Asit-baz konusuna yönelik öz-yeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının asit-baz öz-yeterlik algılarının incelenmesi


Creative Commons License

İlhan N., Çiçek Ö.

SAKARYA UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, cilt.7, sa.1, ss.123-141, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2017
  • Doi Numarası: 10.19126/suje.307068
  • Dergi Adı: SAKARYA UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.123-141
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Öğretmenlerin sınıftaki fen konularıyla ilişkili öz-yeterlik algılarının belirlenmesi önemlidir. Belirli kimya konularıyla ilişkili öğretmenlerin öz yeterlik algısını ortaya çıkaran çalışmaların yapılması gerekir. Bu çalışmanın amacı “Asit-Baz Konusuna Yönelik Öz-Yeterlik Algı Ölçeği” nin (ABÖAÖ) geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının asit-baz konusuna yönelik öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler (Cinsiyet, sınıf düzeyi, mezun olunan lise türü, Genel kimya-II ders başarısı) açısından incelenmesidir. Tarama yönteminin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemini dokuz farklı üniversiteden 982 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu çalışmada geliştirilen, beşli likert tipi olan ve 14 maddeden oluşan iki faktörlü ABÖAÖ veri toplama aracı olarak kullanıldı. ABÖAÖ’nün boyutlarının belirlenmesinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmıştır. Cronbach's Alpha güvenirlik katsayısı 0.823 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçları fen bilimleri öğretmen adaylarının asit-baz konusundaki öz-yeterlik algı düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi ve “Genel Kimya-II” dersi başarı düzeyine göre değiştiğini göstermektedir. Fakat öğretmen adaylarının öz yeterlik algılarının mezun olunan lise türü açısından değişmediği ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının kimya ile ilgili öz-yeterlik algılarını geliştirmek için kimya konularına yönelik öz yeterliği araştıran çalışmalar yapılması alana katkı sağlayacaktır.

It’s believed that determining the teachers’ perception of self-efficacy regarding related to science/chemistry subjects in classes is important. Studies about teachers’ perceived self-efficacy related to a particular chemistry topic need to carry out.. The aim of this study is to develop “Acid-Base Self-Efficacy Perception Scale (ABSPS)’’ and to investigate the level of pre-service science teachers’ self-efficacy perceptions on acid-base topic in terms of various variables (gender, grade, the type of high schools graduated and achievement at General Chemistry II lesson). Survey method was used. The sample of the study consists of 982 pre-service science teachers at eight different state universities. ABSPS, a five-point likert type, consists of two dimensions, developed in the study was used as the data collection tool. The dimensions of ABSPS were determined by exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis. Reliability coefficient Cronbach's Alpha of ABSPS was 0.823. The results show that pre-service science teachers’ self-efficacy perceptions on acid-base topic vary in terms of gender, grade and “General Chemistry II” course scores. But, another results show that there were no significant differences pre-service teachers’ self-efficacy perceptions in terms of graduated high school type. Studies which are examining self-efficacy related to Chemistry topics would contribute to the literature in order to develop pre-service teachers’ self-efficacy perception related to chemistry topics.