İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm konusundaki bilgi, farkındalık ve davranışlarının incelenmesi


Creative Commons License

İlhan N., Doğan Y., Tosun C.

International Online Journal of Educational Sciences, cilt.9, sa.1, ss.174-190, 2017 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemden çıkıp ilkokula başlamış birinci sınıf öğrencilerinin geri dönüşüm konusundaki bilgi, farkındalık ve davranış durumlarını irdelemektir. Araştırma kapsamında özellikle okul öncesi eğitim almış olan ve almamış olan öğrenciler arasında farklılıklar olup olmadığına odaklanılmıştır. Araştırmada deneysel olmayan araştırmalardan nedensel karşılaştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma Kilis il merkezinde yer alan altı farklı ilkokulda öğrenim görmekte olan 120 birinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler nitel analiz tekniklerinden betimsel ve içerik analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları geri dönüşüm işaretinin anlamını bilen öğrencilerin büyük çoğunluğunun okul öncesi eğitimi alan öğrencilerden oluştuğunu göstermektedir. Genel olarak bu çalışmada elde edilen sonuçlar, okul öncesi eğitim almış ilkokul birinci sınıf öğrencilerin almayanlara göre geri dönüşüme ilişkin olarak yüksek bir farkındalığa sahip olduklarını göstermektedir. Okul öncesi eğitim almanın birinci sınıf öğrencilerinin geri dönüşüme ve çevreye yönelik olarak bilgi, farkındalık ve tutumlarının oluşmasında büyük bir öneme sahip olduğu sonucu çıkarılabilir.

This study aims to analyze the students who have started first grade after finishing the preschool period in relation to their extent of knowledge, awareness and attitudes about recycling within the context of environmental education. The study also focuses on whether or not there are differences especially between students who have received preschool education and those who have not. Causal-comparative relationship was used in this study. The study was carried out with 120 first grade students at six different primary schools in the city center of Kilis. As the data collection tool, a questionnaire including open ended questions was used in the study. The obtained data were analyzed by descriptive content analysis methods. Results showed that almost all of the students claiming to know the meaning of the recycling sign proved to be those who had preschool education. In general, results of this research show that first grade students who had preschool education developed higher awareness and attention on recycling compared to those who did not have preschool education. It can be concluded that having preschool education are important for development of first grade students' knowledge, awareness and attitudes towards recycling and environmental friendly attitudes. Keywords: Environmental education, first grade students, preschool education, recycling, science education.