Ortaokul lise ve üniversite öğrencilerinin fen başarısı belirleyicileri


Creative Commons License

Tosun C., İlhan N., Tatar E., Tüysüz C., Karakuyu Y.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.35, ss.29-45, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, farklı öğretim seviyelerindeki öğrencilerin algılarına dayalı olarak fen derslerinde öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen faktörleri belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırma tarama türü araştırma yönteminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Bartın,  Hatay, Kilis ve Uşak illerindeki 179 ortaokul, 128 lise ve 206 üniversite olmak üzere toplam 513 öğrenci oluşturmaktadır.  Veri toplama aracı olarak Fen Başarısını Etkileyen Faktörler Anketi (FBEFA) adında nitel bir anket kullanılarak öğrencilerin fen başarısı üzerine etki eden faktörler hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yönteminden yararlanılarak çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen kategorilere göre bulgular incelendiğinde, ortaokul, lise ve üniversite düzeylerindeki öğrencilerin büyük bir bölümünün fen başarısında en önemli faktörlerin öğrenci merkezli, sonra ise öğretmen merkezli olduğunu ifade ettikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin fen başarısını etkileyen ilk on faktör ortaokul, lise ve üniversite düzeylerinde karşılaştırmalı olarak incelendiğinde ise ortak faktörlerin; konu tekrarı, deney yapmak ve öğretmenin ders anlatım yöntem ve tekniği şeklinde olduğu belirlenmiştir.

This study has aimed to identify the factors that influence the academic success based on the perceptions of students with different education levels. This research was conducted using survey research method. The sample involved 179 middle school students, 128 high school students, and 206 university students (Department of Science Teaching) from Bartın, Hatay, Kilis and Uşak provinces. A qualitative survey called Survey on Factors Influencing Success in Science (SFISS) was used to identify students’ opinions about the factors that influence their success in science. The data was analyze using content analysis method, which is the most preferred method in qualitative studies. When the results of the study were generally examined according to the categories obtained from the study, it was observed that most students studying at middle schools, high schools and universities stated that the most important factors for the success in science classes is first student-centered, then teacher-centered. It was identified that the most important 10 factors that influence students’ success in science classes vary according to their levels of education. When the first 10 factors that influence success of students in science were compared with regards to middle school, high school and university levels, common factors appeared as review the subjects, do the experiments, and teaching methods, and techniques used by the teacher.