11 Eylül Sonrası Sinema Filmlerinde Müslüman Kadının Temsili


Namaz Y., İliter S.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sa.1, ss.215-232, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

11 Eylül 2001 Olayları sonrası hem batılı hem de doğulu sinemada tarihsel olaylara ve insanların yaşadığı sorunların izleyiciye aktarılmasında filmlerin rolü önemli hale gelmiştir. Sinema filmleri 11 Eylül’ün etkisiyle de gerçek olanın yeniden kurgulanmasına aracılık etmekte ve bu kurgu ideolojik temsillerle donatılmaktadır. Süreyya’yı Taşlamak (2008) ve Sabır Taşı (2012) adlı filmlerinin yönetmeni köken olarak doğuludur (İran ve Afganistan) ve her iki yönetmen de 11 Eylül sonrası Müslüman kadının toplumsal hayatına adalet, şiddet, ayrımcılık, merhamet kavramları üzerinden odaklanmaktadır. 11 Eylül sonrası sinema filmleri incelendiğinde farklı dünyalarda ve bölgelerde yaşayan yönetmenlerin, doğulu kadın ve erkek, Müslüman kadın ve erkek temsillerini farklı yönleriyle anlatı sürecine yaydıklarını incelemektedir. Bu çalışma doğulu iki yönetmenin 11 Eylül sonrası sinema filmlerinde Müslüman kadın ve erkek temsillerini nasıl ele aldıklarına odaklanmaktadır. İranlı yönetmen Cyrus Nowrasteh’in Süreyya’yı Taşlamak (2008) ve Afganistanlı yönetmen Atiq Rahimi’nin Sabır Taşı (2012) filmlerinde, Müslüman kadının temsiline dair öne çıkan temalar sosyolojik açıdan analiz edilmiştir.
After the September 11 incidents in 2001, the role of movies in both Western and Eastern cinema has become important in narrating the historical events and the problems experienced by people to the audience. Movies mediate the reconstruction of the real through the impact of 9/11 and this reconstruction is equipped with ideological representations. The directors of The Stoning of Soraya M. (2008) and The Patience Stone (2012) movies are originally Eastern (from Iran and Afghanistan) and both directors focus on the social life of Muslim women after September 11 through the concept of justice, violence, discrimination and compassion. When the movies after September 11 are examined, it is seen that directors living in different worlds and regions spread their representations of eastern and Muslim men and women into the narrative process with different aspects. This study focuses on how two eastern directors handled the representations of Muslim women and men in their movies after 9/11. The featured themes of the representations of Muslim women in Iranian director Cyrus Nowrasteh’s Stoning Soraya M. (2008) and Afghan director Atiq Rahimi’s The Patience Stone (2012) were analyzed sociologically.