Fen bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: Asit baz konusu


Creative Commons License

İlhan N., Hoşgören G.

Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.87-110, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.87-110
  • İnönü Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Fen öğretim programlarında konuların günlük yaşamla ilişkili öğretilmesine vurgu yapılmaktadır. Yaşam temelli öğretimde, kavramların günlük yaşam uygulamalarından yola çıkılarak öğretim gerçekleştirilir. Bu çalışmanın amacı ortaokuldaki sekizinci sınıf öğrencileri için asit-baz konusuna yönelik “Yaşam Temelli Başarı Testi” (YTBT) geliştirmektir. YTBT geliştirilmesinde ilk olarak, hazırlanan soruların sekizinci sınıf fen bilimleri dersinin kazanımlarına uygunluğunun belirlenmesi için uzman görüşüne başvurulmuştur. Daha sonra, 20 ortaokul öğrencisine ön uygulama yapılarak testte düzenlemeler yapılmıştır. Son olarak geçerlik ve güvenirlik analizleri için test, sekizinci sınıftaki 125 öğrenciye uygulanmıştır. Verilerin analizinde, excel ve SPSS istatistik programı kullanılarak madde güçlük ve ayırt edicilik indeksleri, madde analizi, Kuder-Richardson-20 (KR-20) güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmıştır. Testin KR-20 güvenirlik katsayısı 0.85 olarak hesaplanmıştır. Uzman görüşleri ve yapılan istatistiksel analizler sonucunda geçerlik ve güvenirliği sağlanan 17 maddeden oluşan YTBT geliştirilmiştir.  

There has been an increased emphasis on teaching science through daily life. In context-based teaching, teaching is carried out by applying contexts to real life practices. The aim of this study is to develop a “Context-Based Achievement Test” (CBAT) about the acids and bases concepts for 8th grade students. While developing the CBAT, experts were first consulted to determine the suitability of the questions that had been previously prepared for the test with respect to the learning outcomes of the 8th grade science curriculum. Then, a preliminary application of the test was conducted with 20 students, after which corrections were made on the test. Finally, the test was carried out with 125 students for validity and reliability analyses. In data analyses, excel and SPSS statistical programs were used to calculate item difficulty and discrimination indices, item analysis and Kuder-Richardson-20 (KR-20) reliability coefficient. KR-20 reliability coefficient was calculated as 0.85. CBAT was developed with 17 items upon achieving their validity and reliability as a result of expert opinions and statistical analyses.