Fen bilimleri öğretmen adaylarının özel öğretim yöntemleri dersindeki yaşam temelli öğretim uygulamaları


Creative Commons License

İlhan N., Doğan Y., Çiçek Ö.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.666-681, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının “Özel Öğretim Yöntemleri-I” dersinde Yaşam Temelli Öğretim (YTÖ) uygulamalarını gerçekleştirme durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma eylem araştırması yöntemine göre gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini bir devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği “Özel Öğretim Yöntemleri-I” dersini alan 12 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada mülakat, gözlem, doküman incelemesi yöntemiyle veriler toplanmış ve veri çeşitlemesi sağlanmaya çalışılmıştır. Nitel veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Veriler, öğretmen adaylarının yaşam temelli öğretimi gerçekleştirme durumları, bağlamların sunulması/verilmesi, kavramların sunulması, etkinliklerin yapılması ve öğretim yöntemleri kategorilerinde incelenmiştir. Mülakatlardan elde edilen bulgulara göre; öğretmen adayları YTÖ gerçekleştirdikten sonra, öğrencileri derse nasıl motive edecekleri konusunda kendilerine daha çok güvendiklerini, nasıl öğretim yapacaklarına yönelik kaygılarının azaldığını, derslerde etkinliklere daha fazla yer vermeyi düşündüklerini belirtmişlerdir. Bununla birlikte, öğretmen adaylarının YTÖ sürecinde bağlam ve kavramları ilişkilendirme kısımlarında ve günlük hayatla ilişkili sorular hazırlamada zorlandıkları ortaya çıkmıştır.

This study aims to investigate how pre-service science teachers apply context-based teaching (CBT) on the "Special Teaching Methods" course. The study was conducted in accordance with action research. Twelve pre-service science teachers on the “Special Teaching Methods" course at a state university were selected for this study. The data collected came from interviews, observations and documents analysis. Qualitative data was analyzed using qualitative descriptive analysis. The data was categorized under these headings; pre-service teachers’ applying of the context-based teaching, contexts presentation, concepts presentation, practical activities and teaching methods. According to findings obtained from interviews, after implementing the CBT method, majority of pre-service teachers stated that they felt more confident because they knew how motivate students in the lesson. They also reported that they felt less anxious when teaching and that their lessons covered a wider range of activities. However, it was determined that pre-service teachers had difficulty using CBT to create a connection between contexts and concepts and to prepare questions related to daily life.