Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.45, ss.48-73, 2018 (Hakemli Dergi)
Özet: İki aşamalı olarak yürütülen bu çalışmanın ilk
aşamasında, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel
sorunları belirleyebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı geliştirmek amaçlanmıştır; ikinci aşamasında ise
geliştirilen Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği
kullanılarak, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel
sorunlar bazı demografik değişkenler açısından
incelenmiştir. Çalışmaya 1136 lise öğrencisi dâhil
edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğinin saptanmasında
açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri
kullanılmıştır. AFA sonrasında 27 madde ve 7 alt boyut
oluşmuştur. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı
%70.4 ve toplam öz değeri %19’dur. Ölçekteki
maddelerin faktör yükleri .57 ile .88 arasında değişim
göstermektedir. DFA sonrası elde edilen yapının /sd
oranı, CFI, GFI, RMR / SRMR, RMSEA uyum
indeksleri değerlendirildikten sonra değerlerin model
uyumu için yeterli seviyede oldukları saptanmıştır.
Ölçeğin alt boyutlarının güvenirlik katsayılarını
belirlemek için hesaplanan Cronbach Alpha katsayıları
.70 ile .86 arasında değişim göstermektedir. Sonuç
olarak, Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği’nin lise
öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunların
saptanmasında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğu ortaya konmuş ve ilk aşama
tamamlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise
lise öğrencilerinin yaşadıkları; öfke dışavurumu, sınav
kaygısı ve akademik başarısızlık sorunlarının ilk
sıralarda yer aldığı ve kadınların, gelişimsel sorunları
erkeklere oranla daha fazla yaşadığı sonucuna
ulaşılmıştır.
In the first session the aim was to develop a reliable
and valid measurement scale that determines high
school students’ experienced developmental
problems. In the second session, using
Developmental Problem Areas Scale (DPAS), it was
aimed to investigate the developmental problems that
high school students experience in terms of some
demographic varibles. 1136 high school students
were included in the study. Exploratory and
confirmatory factor analysis were used in order to
determine the scale’s construct validity. After the
Exploratory factor analysis, 27 items and 7
subdimensions generated. Total variance rate and
total eigenvalue that the scale explains are %70.4 and
%19 respectively. Factor loadings of items in the
scale vary between .57 and .88. Construction’s /sd
rate that was obtained using factor analysis was
determined to be sufficient for modal conformity,
after evaluating CFI, GFI, RMR/SRMR, RMSEA fit
indeces. Cronbach’s Alpha coefficients that were
used to determine scale’s subdimensions’ reliability,
coefficients vary between .70 and .86. As a result,
DPAS was assessed to be a valid and reliable
measurement scale to determine high school
students’ developmental problems. Therefore the first
session was completed. In the second session, anger
expression, test anxiety and academic unsuccess
problems were found to be in the first place, and
women experienced developmental problems more
than men