Havacılık Sektörü İçin Yeni Tip Güçlendirilmiş Kompozit Panellerin Geliştirilmesi


Albayrak M., Turan K., Yanen C., Erdem S., Dağ S., Kaman M. O.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2023 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Aralık 2023
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2025

Proje Özeti

 

Kompozit malzemeler son zamanlarda uçakların yapısal tasarımında yaygın olarak kullanılmaktadır. Malzeme özelliklerinin avantajlarını en iyi şekilde kullanmak için uçak gövde ve kanatlardaki güçlendirilmiş panellerde hasar analizi yapabilmek çok önemlidir. Güçlendirilmiş paneller oluşturmak için kompozit kirişler ve plak, genellikle yapıştırma veya kürleme yöntemiyle birbirine bağlanır. Kompozit panelleri güçlendirmek için genişlik boyunca “T”, “I” veya “U” şekilli profil kirişler kullanılabilmektedir. Geleneksel “T” ve “I” şekilli profillere göre “U” şekilli (şapka) profiller ile güçlendirilmiş kompozit plaklar daha iyi eğilme stabilitesine ve daha fazla burulma rijitliğine sahiptir. Ancak bazı durumlarda U-profiller de yetersiz kalabilmektedir. Yakıt tasarrufu, ağırlık ve dayanımın büyük önem taşıdığı uçaklarda ideal profil yapısını ortaya koymak oldukça önemli ve stratejiktir.  Uçaklar uygulama ortamında farklı yüklere sahip kalabilmektedir. Özellikle kuş, dolu vs. çarpması, aşırı yağmur, rüzgar yükü sık karşılaşılan sorunlardır. İzotropik malzemelere göre yapısı çok daha kompleks olan ortotropik malzemelerden üretilmiş bu tip yapıların çoklu yükleme tipi altında davranışını analiz etmek ve optimum destek yapısını ortaya çıkarmak, daha gerçekçi ve yenilikçidir. İşte bu çalışmanın amacı; uçak yapılarında güvenliği ve bütünlüğü korumak için U-profil içine destek çubukları ekleyerek, yeni tip güçlendirilmiş kompozit panel geliştirmek ve yapının mukavemetini artırmaktır. Güçlendirilmiş kompozitlere eklenecek destek çubukları sonrasında öncelikle darbe testine maruz bırakılacak, arkasından ezilme davranışı incelenecektir. Deneysel veriler sonlu elemanlar analizi ile doğrulanacaktır. Doğrulama analizleri sonrasında projenin hedefi: çoklu yüklemeye maruz destekli kompozitler için optimum profil geometrisinin belirlenmesidir. Proje yönetimi; kompozit panellerin üretimi, darbe testlerinin yapılması, darbe testi sonrasında ezilme testlerinin gerçekleştirilmesi, kompozit mekanik özelliklerinin sayısal analizler için doğrulanması, LS-DYNA programı ile darbe ve darbe sonrası ezilme testlerini içeren çoklu ilerlemeli hasar analizlerinin yapılması, deneysel ve sayısal sonuçların karşılaştırılarak doğrulanması ve son olarak parametrik çalışmalar ile optimum profil geometrisinin sayısal olarak ortaya çıkarılması şeklinde özetlenebilir. Hali hazırda kullanılan desteksiz profillere göre dayanım açısından daha yüksek olacağı beklenen model sayesinde, uçak gövdesinin mekanik yönden kapasitesinin artırılması sağlanabilecektir. Böylelikle ülkemizin havacılık sektöründeki süregelen yenilikçi çalışmalarına kompozit malzeme mekaniği açısından önemli bir katkı sağlanacaktır.