Biyografi
I am an Associate Professor at the Distance Education Application and Research Center at Inonu University, Turkey. I recently worked as a Visiting Postdoctoral Researcher at the School of Computing, University of Eastern Finland. During this time, I applied advanced analytical and modeling methods, including sequence analysis, clustering, process mining, psychological networks, transition network analysis, VaSSTra, and multilevel vector autoregression.
I earned my Ph.D. in Computer Education and Instructional Technology from Middle East Technical University, Turkey, and spent a year as a visiting research scholar at the University of Florida, USA. After completing my Ph.D., I served as an Assistant Professor of Computer Science at Igdir University, Turkey, where I taught courses in instructional design, basic statistics, human-computer interaction, and computer programming. I also held administrative roles as Director of the Digital Education Coordinatorship and Deputy Director of the Distance Education Application and Research Center at Igdir University.
My research interests include AI in Education, Educational Technology, Human-centered AI, Learning Analytics, Human–Computer Interaction (HCI), and Open and Distance Education.
Eğitim Bilgileri
2011 - 2017
2011 - 2017Bütünleşik Doktora
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye
2004 - 2008
2004 - 2008Lisans
İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye
Yaptığı Tezler
2017
2017Bütünleşik Doktora
Investigating stages of concern and technology integration self-efficacy beliefs of English language pre-service teachers
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Yabancı Diller
C2 Ustalık
C2 Ustalıkİngilizce
Araştırma Alanları
Eğitim Bilimleri
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojisi Eğitimi
Bilgisayar Teknolojisi Eğitimi
Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi
Açık ve Uzaktan Öğrenme
Yapay Zeka, Bilgisayarda Öğrenme ve Örüntü Tanıma
Bilgisayar Öğrenimi
Doğal Dil İşlemesi
İnsan Bilgisayar Etkileşimi
Metin/Doküman İşleme
Bilgisayar Bilimleri
Akademik Ünvanlar / Görevler
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorÖğretim Görevlisi
İnönü Üniversitesi, Rektörlük
2018 - 2021
2018 - 2021Dr. Öğr. Üyesi
Iğdır Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
2011 - 2018
2011 - 2018Araştırma Görevlisi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Yönetimsel Görevler
2025 - Devam Ediyor
2025 - Devam EdiyorUygulama ve Araştırma Merkezi Yönetim Kurulu Üyesi
İnönü Üniversitesi, Rektörlük, Zorunlu Ortak Dersler Koordinatörlüğü
2025 - Devam Ediyor
2025 - Devam EdiyorMerkez Müdürü
İnönü Üniversitesi, Rektörlük, Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorUygulama ve Araştırma Merkezi Yönetim Kurulu Üyesi
İnönü Üniversitesi, Rektörlük, Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi
2023 - 2024
2023 - 2024Merkez Müdür Yardımcısı
İnönü Üniversitesi, Rektörlük, Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi
2018 - 2021
2018 - 2021Koordinator
Iğdır Üniversitesi, Rektörlük, Dijital Eğitim Koordinatörlüğü
2018 - 2021
2018 - 2021Merkez Müdür Yardımcısı
Iğdır Üniversitesi, Uzaktan Eğitim Uygulama Ve Araştırma Merkezi
2018 - 2021
2018 - 2021Anabilim/Bilim Dalı Başkanı
Iğdır Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Makaleler
2025
20251. Trend and Issues in Educational Video Research: A Bibliometric Mapping Analysis
POLAT H., KAYADUMAN H., Battal A.
Open Praxis
, cilt.17, sa.1, ss.145-165, 2025 (ESCI, Scopus)
2025
20252. Human or Humanoid Animated Pedagogical Avatars in Video Lectures: The Impact of the Knowledge Type on Learning Outcomes
POLAT H., TAŞ N., KABAN A., KAYADUMAN H., Battal A.
International Journal of Human-Computer Interaction
, cilt.41, sa.14, ss.8912-8927, 2025 (SCI-Expanded, SSCI, Scopus)
2025
20253. Learning declarative and procedural knowledge through instructor-present videos: learning effectiveness, mental effort, and visual attention allocation
POLAT H., KAYADUMAN H., TAŞ N., Battal A., KABAN A., BAYRAM E.
Educational Technology Research and Development
, 2025 (SSCI, Scopus)
2022
20224. Assessment in online education during the COVID-19 pandemic: from the perspective of university instructors
BATTAL A., POLAT H., KAYADUMAN H.
KAFKAS EĞİTİM ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
, cilt.9, sa.3, ss.1072-1085, 2022 (TRDizin)
2022
20225. The relationship between undergraduate students' digital literacy and self-regulation in online interaction
KAYADUMAN H., Battal A., POLAT H.
INNOVATIONS IN EDUCATION AND TEACHING INTERNATIONAL
, 2022 (SSCI, Scopus)
2022
20226. Integrating Design-Based Learning and Mentoring Strategies into a Professional Development Program for Distance Education Instructors
KAYADUMAN H.
OPEN PRAXIS
, cilt.14, sa.1, ss.54-67, 2022 (ESCI)
2021
20217. The Use of Gamification Elements in Open and Distance Learning (ODL) Environments
YILDIZ M., KAYADUMAN H., KURŞUN E.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi
, cilt.22, sa.3, ss.1389-1428, 2021 (TRDizin)
2021
20218. Akademisyenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Erişimi Ölçeğinin Türkçe'ye Uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
BATTAL A., KAYADUMAN H.
Trakya Eğitim Dergisi
, cilt.11, sa.3, ss.1401-1416, 2021 (TRDizin)
2021
20219. English Language Preservice Teachers' Stages of Concern for Web 2.0 Technology Integration
KAYADUMAN H., DELİALİOĞLU Ö.
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, cilt.22, sa.2, ss.1083-1114, 2021 (TRDizin)
2021
202110. Student interactions in a flipped classroom-based undergraduate engineering statistics course
Kayaduman H.
COMPUTER APPLICATIONS IN ENGINEERING EDUCATION
, cilt.29, sa.4, ss.969-978, 2021 (SCI-Expanded, Scopus)
2020
202011. Factors for Success and Course Completion in Massive Open Online Courses through the Lens of Participant Types
BİNGÖL İ., KURŞUN E., KAYADUMAN H.
Open Praxis
, cilt.12, sa.2, ss.223-239, 2020 (ESCI)
2019
201912. Investigating the Concerns of First-Time Distance Education Instructors
Kayaduman H., Demirel T.
INTERNATIONAL REVIEW OF RESEARCH IN OPEN AND DISTRIBUTED LEARNING
, cilt.20, sa.5, ss.85-103, 2019 (SSCI, Scopus)
2018
201813. internet Üzerindeki Oyun SitelerininÇocuklara Yönelik RisklerAçısından İncelenmesi
SAĞLAM M., KAYADUMAN H.
ERCİYES İLETİŞİM DERGİSİ , 2018 (TRDizin)
2016
201614. Investigating Pre Service English Teachers Stages of Concern Toward Using Wiki
KAYADUMAN H., DELİALİOĞLU Ö.
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , cilt.12, sa.2, ss.588-600, 2016 (TRDizin)
2016
201615. An Examination of Instructional High School Chemistry Videos on EBA Portal in terms of Nine Events of Instruction
UĞRAŞ G., UZUN A. M., BATTAL A., KAYADUMAN H.
Participatory Educational Research , cilt.3, sa.1, ss.66-78, 2016 (Scopus)
2012
201216. Uzaktan Egitimde Ders Tasarımı Yuz Yuze Verilen Bir Dersin Uzaktan Egitim Surecine Hazir Hale Getirilmesi
DOGAN D., TÜZÜN H., DAĞHAN G., Altıntaş A., ILGAZ H., ÖZDİNÇ F., et al.
E-journal of New World Sciences Academy , cilt.7, sa.2, ss.574-582, 2012 (Hakemli Dergi)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2025
20251. User-centric Evaluation of GenAI Alignment and Recommendations based on Predictive Learning Analytics
Ahmed H., Kayaduman H., López-Pernas S., Tukiainen M., Saqr M.
2nd International Workshop on Generative AI for Learning Analytics, GenAI-LA 2025, Dublin, İrlanda, 03 Mart 2025, cilt.3994, ss.1-10, (Tam Metin Bildiri)
2022
20222. Açık Kaynak Kodlu Bir Öğrenme Yönetim Sistemi Olan Moodle’ın Uzaktan Eğitime Entegrasyonu
KALECİ D., BARUT TUĞTEKİN E., GÖLDAĞ B., KAYADUMAN H.
5TH INTERNATIONAL OPEN & DISTANCE LEARNING CONFERENCE- IODL 2022, Eskişehir, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2022, (Özet Bildiri)
2022
20223. OKUL ÖNCESİNDE DİJİTAL OKUR-YAZARLIK İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ
KAYADUMAN H., SAĞLAM M.
12. ULUSLARARASI SOSYAL BEŞERİ VE EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ, 19 Mart 2022, (Özet Bildiri)
2022
20224. OKULÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMININ DİJİTAL OKUR-YAZARLIK AÇISINDAN İNCELENMESİ
SAĞLAM M., KAYADUMAN H.
12. ULUSLARARASI SOSYAL BEŞERİ VE EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRESİ, 19 Mart 2022, (Özet Bildiri)
2021
20215. Açık eğitsel kaynak (AEK) sunan platform bileşenlerinin incelenmesi
ÜSTÜN A. G., TANIŞ H., KABA E., AKSOY D. A., KAYADUMAN H., UÇAR H., et al.
International Congress on Open Learning and Distance Education 2021 (ICOLDE 2021), Erzurum, Türkiye, 9 - 10 Ekim 2021, ss.240-248, (Tam Metin Bildiri)
2020
20206. Türkiye’de 2005-2019 Yılları Arası Uzaktan Eğitim Alanında Yaşanan Kavram Karmaşasının Dünü-Bugünü-Yarını
İncesu E., PALANCI A., KURŞUN E., KAYADUMAN H.
The 3nd International Conference on Distance Learning and Innovative Educational Technologies, Ankara, Türkiye, 10 - 11 Aralık 2020, (Tam Metin Bildiri)
2020
20207. The Relationship Between Digital Literacy and Distance Education Perceptions
KAYADUMAN H., BATTAL A.
13th Annual International Conference of Education, Research and Innovation, 9 - 11 Kasım 2020, ss.2223-2227, (Tam Metin Bildiri)
2020
20208. Covid-19 Pandemisine Bağli Uzaktan Eğitim Geçiş Süreci Ve Değerlendirmesi: Iğdır Üniversitesi Örneği
ALMA M. H., DEMİREL T., KAYADUMAN H.
Online International Conference of COVID-19 (CONCOVID), Türkiye, 12 - 14 Haziran 2020, (Özet Bildiri)
2019
20199. An examination of a flipped classroom practice in terms of seven principles for good practice in undergraduate education
KAYADUMAN H., DEMİREL T.
4th International Open Distance Learning Conference, Eskişehir, Türkiye, 14 - 16 Kasım 2019, (Tam Metin Bildiri)
2018
201810. Training Design for the Instructors Lecturing First-Time via Distance Education
KAYADUMAN H., DEMİREL T.
2nd International Conference on Distance Learning and Innovative Educational Technologies, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2018, (Özet Bildiri)
2017
201711. Effect of Learning Technology by Design (LBD) Activities on Technology Integration Self-Efficacy Beliefs of Pre-Service English Teachers
KAYADUMAN H., DELİALİOĞLU Ö.
EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2017, Washington, Kiribati, 20 - 23 Haziran 2017, ss.843-849, (Tam Metin Bildiri)
2016
201612. Investigating the Parents Thoughts about the Effects of Digital Games on Children
SAĞLAM M., KAYADUMAN H., DELİALİOĞLU Ö.
Society for Information Technology Teacher Education International Conference, 21 - 25 Mart 2016, cilt.605, (Tam Metin Bildiri)
2014
201413. The Impacts of TPACK Workshop in Professional Experiences and Attitudes of In Service Math Teachers
ŞAT M., KOL M., KAYADUMAN H., BARAN JOVANOVİC E.
Association for Educational Communications and Technology, 2 - 07 Kasım 2014, (Özet Bildiri)
2013
201314. Comparing the Perceptions of Blind and Sighted Students toward Educational Computer Games
KAYADUMAN H., ÇAĞILTAY K.
World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education, Las Vegas, Amerika Birleşik Devletleri, 21 - 23 Ekim 2013, (Tam Metin Bildiri)
2011
201115. Eğitimde FATİH Projesinin Öğretmenlerin Yeterlik Durumları Açısından İncelenmesi
KAYADUMAN H., SIRAKAYA M., SEFEROĞLU S. S.
Akademik Bilişim, Türkiye, 2 - 04 Şubat 2011, (Tam Metin Bildiri)
Kitaplar
2023
20231. The Use of Gamification Elements in an Online Introduction to Programming Course
BATTAL A., KAYADUMAN H., POLAT H.
Shaping the Future of Online Learning: Education in the Metaverse, G. Durak, S. Cankaya, Editör, IGI Global, ss.284-300, 2023
2022
20222. Eğitimde Sanal Dünyalar ve Metaverse: Tanımı, Olası Katkıları ve Kullanım Örnekleri
BATTAL A., POLAT H., KAYADUMAN H.
Eğitim Teknolojisi Okumaları 2022, Odabaşı, Hatice Ferhan; İşman Ayketin; Akkoyunlu, Buket, Editör, Pegem Akademi, ss.263-283, 2022
2022
20223. An Emerging Trend in Online Instruction: E-Flipped Classroom
POLAT H., KAYADUMAN H.
Handbook of Research on Managing and Designing Online Courses in Synchronous and Asynchronous Environments, Durak Gürhan, Çankaya Serkan, Editör, IGI Global, ss.159-177, 2022
2021
20214. Video ders materyali tasarımında bir ikilem: Öğreticinin görüntüsü
POLAT H., KAYADUMAN H., BATTAL A.
Eğitim Teknolojisi Okumaları 2021, Buket Akkoyunlu, Aytekin İşman, Hatice Ferhan Odabaşı, Editör, Pegem Akademi, ss.575-597, 2021
2021
20215. The Adaptation Process of a First-Time Distance Education Instructor: A Single-Subject Research Study
KAYADUMAN H.
Curriculum Development and Online Instruction for the 21st Century, Tamara Phillips Fudge, Susan Shepherd Ferebee, Editör, IGI Global, ss.301-322, 2021
2021
20216. The University Instructors' Opinions About Emergency Remote Education in Turkey
KAYADUMAN H., BATTAL A.
Handbook of Research on Emerging Pedagogies for the Future of Education: Trauma-Informed, Care, and Pandemic Pedagogy, Bozkurt Aras, Editör, IGI Global, ss.66-81, 2021
2020
20207. Canlı Ders Giriş Etkinlikleri
KAYADUMAN H.
Uzaktan Öğretimde Canlı Ders Uygulama İlkeleri ve Örnekleri, Selçuk KARAMAN, Engin KURŞUN, Editör, Atatürk Üniversitesi Yayınevi, Erzurum, ss.11-23, 2020
2020
20208. Açık Öğrenme ile Ilgili Araştırmalar
KAYADUMAN H., DEMİREL T.
Yüksek Öğretimde Dijital Dönüşüm, Selçuk KARAMAN, Editör, Pegem Akademi, Ankara, ss.248-258, 2020
2017
20179. Computer Assisted Education in Early Childhood Education
SAĞLAM M., KAYADUMAN H.
Current Trends in Educational Sciences, Recep EfeIrina Koleva Emin Atasoy Violeta Kotseva, Editör, ST. KLIMENT OHRIDSKI UNIVERSITY PRESS, ss.311-319, 2017
Desteklenen Projeler
2024 - Devam Ediyor
2024 - Devam EdiyorEğitimde Dijital İçeriklerin Entegrasyonu: Akademisyenler için Çoklu Ortam Tasarımı
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Araştırma Projesi
BARUT TUĞTEKİN E. (Yürütücü), KAYADUMAN H., AKKUŞ İ., GÖLDAĞ B.
2022 - Devam Ediyor
2022 - Devam EdiyorAçık Kaynak Kodlu Bir Öğrenme Yönetim Sistemi Olan Moodleın İnönü Üniversitesi Örgün ve Uzaktan Eğitime Entegrasyonu
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Güdümlü
KALECİ D. (Yürütücü), BARUT TUĞTEKİN E., KAYADUMAN H., GÖLDAĞ B.
2022 - 2023
2022 - 2023Açıklayıcı Ve Yöntemsel Bilgi İçeren Eğitsel Videolarda Öğreticinin Görüntüsü Ve Niteliğinin İncelenmesi
TÜBİTAK Projesi , 1002 - Hızlı Destek Programı
Kayaduman H.
2020 - 2021
2020 - 2021