NEIL POSTMAN'IN "ÇOCUKLUĞUN YOK OLUŞU" FİKRİ ÜZERİNDEN HAZIRLANAN ÖLÇÜT LİSTESİNE GÖRE TÜRKÇE DERS KİTAPLARININ İNCELENMESİ


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELEN PEKASLAN ÖZDAŞ

Danışman: Salim Durukoğlu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, değişen ve dönüşen çocukluğun ortaokul Türkçe ders kitaplarına yansımasını tespit etmektir.

“Çocukluk” kavramının geçmişi ile günümüzdeki durumu arasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla literatür taraması yapılmıştır. Bilinen çocukluğun yok olması sürecine etki eden faktörler, genel olarak beş başlık altında incelenmiştir. Aile yapısında yaşanan değişimlerin, teknolojinin hayatımızda daha fazla yer almasının, savaşların, ekonomik koşulların ve şehir hayatının etkilerinin çocukluğun yok oluşunu hızlandırdığı görülmüştür. Edinilen bilgiler ışığında, uzman görüşü de alınarak bir ölçüt listesi geliştirilmiştir. Bu liste üzerinden 2019-2020 eğitim öğretim yılı ortaokul Türkçe ders kitapları incelenmiş içerik analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur.