Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÖKÇE KAÇMAZ
Danışman: Salim Durukoğlu
Özet:
Edebiyat insanları güzele yönlendiren, estetik haz uyandıran bir sanattır. İnsanları güzele yönlendirirken aynı zamanda, insanları eğitme görevini de yerine getirir. Edebiyat sadece yetişkinler için değil, çocuklar için de var olan bir sanattır. Çocuk edebiyatı sayesinde okuma, yazma, konuşma, dinleme temel becerilerinin yanı sıra kişilik gelişimi de olumlu yönde etkilenir. Bu edebiyatın ürünleri içerisinde masallar önemli bir yere sahiptir.
“Cahit Zarifoğlu'nun Masallarının Değerler Eğitimi ve Söz Varlığı Açısından İncelenmesi” başlığı altında hazırladığımız bu çalışmada Cahit Zarifoğlu'nun seçilme sebebi, çocuğa verdiği değeri eserlerine yansıtmasıdır. Zarifoğlu, çocuk eğitiminin çok küçük yaşlarda verilmesinin daha etkili olacağını düşünen yazarlarımızdandır. Bu araştırmada Yürekdede ile Padişah, Motorlukuş, Ağaçkakanlar, Katıraslan, Serçekuş, Küçük Şehzade ve Kuşların Dili isimli masal kitapları çalışılmış, bu eserler değerler eğitimi ve söz varlığı ile çocuklara aktarmak istediği mesajlar ve ele aldığı değerlerin çocuklara katkısı açısından incelenmiştir.
Çalışmamız beş bölümden oluşmaktadır. Çalışmamızın birinci bölümünde çalışmanın amacı ve öneminden bahsedilmiştir. İkinci bölümde, çalışmanın konusuyla alakalı kuramsal bilgiler ve ilgili çalışmalar verilmiş, yazar tanıtılmıştır. Üçüncü bölümde, çalışmanın yöntemi hakkında bilgiler verilmiştir. Dördüncü bölümde Cahit Zarifoğlu’nun seçilen kitaplarının özetleri verilmiş, masallar değerler eğitimi ve söz varlığı açısından incelenmiştir. Çalışmanın beşinci bölümündeyse sonuç ve önerilerden bahsedilmiştir.
Zarifoğlu, 1960 kuşağı ve sonraki zamanlar içinde kendi adından söz ettirmiştir. Hemen hemen her türde eser veren şair ve yazarımız, çocuk edebiyatı alanında başarılı ürünler ortaya koyarak kendinden sonraki sanatçılara örnek olmuştur. Şair yönüyle tanıdığımız Zarifoğlu, şiirin yanı sıra hikâye, günlük, roman, deneme, tiyatro, masal, konuşma, radyo oyunu, mektup ve inceleme türlerinde de eser vermiştir. Özellikle çocuklar için yazdığı eserlerinde, şairlik özelliği sayesinde çocuk diline daha yakın ve daha akıcı bir dil kullanmıştır. Böylece çocuklar tarafından çok sevilmiş ve beğenilerek okunmuştur. Cahit Zarifoğlu, genellikle sevgi, yardımlaşma, alçakgönüllülük, Allah inancı, sabır, merhamet, çalışma, duyarlılık gibi temaları ele almıştır. Ayrıca aile sevgisi, misafirperverlik, sorumluluk bilinci, dürüstlük, gelenek ve göreneklerimize bağlılık gibi konulara önem vermiştir. Bu temalar ışığında bireysel ve toplumsal değerlerimiz ele alınmıştır. Bütün bu duyarlılığına rağmen, çocuklar için kitap yazmaktan tarifsiz mutluluk duyduğunu dile getiren şair ve yazarımızın masalları üzerinde değer eğitimi ve söz varlığı çalışması bulunmamaktadır. Bu çalışma ilktir.